Jag har de senaste dagarna läst flera trådar på forumet om grovdammsugare men känner att jag inte riktigt har landat ännu. Jag behöver en portabel maskin (ska bäras uppför trappor) som utan problem klarar fint väggspackel, koppla eldrivna verktyg till (autostart), automatisk rengöring av filter, steglös reglering av sugkraften, helst inte tyngre än 15 kilo.
Vad rekar ni? Vill inte ha nåt skräp med halvdan sugförmåga. Går det att få en bra maskin för 3-5000 kr?
 
Uppfyller inte Festool CT Mini dina krav? Jag hade nog gått på en lite större modell, men den borde funka bra.
 
Finns det dammsugare med autostart?
 
Absolut max 5000, som sagt. Festool mini och midi tycks, om jag tolkar forumet rätt, suga upp lite halvdåligt från golvet men funka fint kopplat till maskiner. Kanske är de mest prisvärda för mitt användningsområde trots allt någon av alla dem i spannet runt 1500-2500: Kärcher wd6, Nilfisk 26-2l, Nilfisk multi 30. Får fundera vidare.
 
Jag kan skarpt rekommendera Kärsher NT35 tror jag dom heter. Har misshandlat den rejält i 7 års tid nu vid husbygge, allt från grov, spån, till stora mängder gips och spackel.
Gips är det som är värst för maskinerna oavsett självrengörande filter. Men när sugförmågan avtar så blåser du bara rent detta genom att plocka ut det. Se bara till att du inte blåser i motvind, du kommer se ut som ett spöke efteråt.
Den har allt du söker.
Tror dom ligger på runt 4000-4500.
 
Ja, TE-modellen av NT35 verkar ha automatisk start/stopp men det är på håret att den kan fås för 5000. Ett alternativ, helt klart.
 
För egen del kör jag festool midi till maskinerna, sen har jag biltemas grovis till fulgörat. Den är väldigt bra, bortsett från slangen. Den har verktygstriggning av starten.
 
bulleribock skrev:
För egen del kör jag festool midi till maskinerna, sen har jag biltemas grovis till fulgörat. Den är väldigt bra, bortsett från slangen. Den har verktygstriggning av starten.
Skulle du köra Midin vid slipning av lätthandspackel, bredspackling av väggar i flera rum?
 
Festool är inget alternativ, deras dammsugare är inte bättre än Kärschers men dom vet hur dom skall ta betalt. Dessutom, köper du ex. Midin, så kostar den drygt 4000. Men då ingår bara slang. Billigaste städkittet är ren skit så du får lägga ytterligare 1000 för att kunna suga upp dammet från golvet. Håll dig borta från Festool.

Jag har själv Midin, CTL26an och NT35 för tillfället och skall du ha en grovis så rekommenderar jag NT35.
Midin använder jag som vanligt dammsugare på kontoret. Dvs, inte som grovis. CTL26 har jag till mina maskiner i garaget/snickeriet och NT35an har jag kört som grovis i 7 år, totaltrenovering, så den är ordentligt stresstestad.
 
hsd
Spånsug !!!
 
hsd skrev:
Spånsug !!!

Haha, ja det har jag också såklart. Till mina stationära :)
 
perkalainen skrev:
Absolut max 5000, som sagt. Festool mini och midi tycks, om jag tolkar forumet rätt, suga upp lite halvdåligt från golvet men funka fint kopplat till maskiner. Kanske är de mest prisvärda för mitt användningsområde trots allt någon av alla dem i spannet runt 1500-2500: Kärcher wd6, Nilfisk 26-2l, Nilfisk multi 30. Får fundera vidare.
Mini och MIDI suger rätt dåligt från golvet.
 
Har inte NT 35 lite för kort slang ? är ganska nöjd med min WD6 men den hade gärna fått haft 3,5m slang, gillar inte riktigt den där extra slangbiten.. sen skulle den ju varit antistatiskt.. äh skulle köpt en Cth 36 :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.