Ska lägga våtrumsmatta på golvet på två små toaletter. Båda är 100x160 i golvyta. Väggarna blir tapet senare. Priset jag fått av mattläggaren är på 9850kr per toalett, varav materialkostnad på 2000kr. Detta är alltså vanlig våtrumsmatta, pris per kvadratmeter 250kr. Tycker både att priset för arbetet samt materialet är ganska extremt, jag har dessutom rivit bort gamla mattan redan så det är inte heller inräknat. Eller är det verkligen så dyrt?
Det är ju bara två toaletter utan dusch, man kanske skulle kunna ge sig på det själv annars? Har en inspektionslucka i golvet på ena toan också så det kommer ändå aldrig kunna bli helt enligt GVK rekommendationer.
 
  • Gilla
Johanneswin
  • Laddar…
Alldeles för dyrt. Max 7000:- för båda och då är det rejält tilltaget. Vi la ett helt badrum med golv och väggar för 13.500:- efter rot.
 
  • Gilla
Jan Norlund1
  • Laddar…
1,6 kvm för nästan 10tkr??? Hur 17 kan materialkostnader vara 2000 om mattan kostar 250 kr/kvm? Inte kan det bli så mycket spill? Arbetskostnaden är då 8000, med en timkostnad på 500 så skulle det ta 16 timmar, två fulla arbetsdagar.

Låter som en vild chansning från den mattläggaren :)

Huggan: hur stort var ert badrum? (Vi funderar på matta i bl.a. Tvättstugan så det är intressant med vad folk fått betala :))
 
Redigerat:
Badrummet är ca 2,5*2,5 meter. Det som ingick var fallspackling, spackling väggar och montering av plastmattan.
 
Har fått ett nytt pris från en annan mattläggare, 7500 per toalett totalt. Känns fortfarande mycket, särskilt då det inte är nån fallspackling eller liknande heller. Finns dessvärre mig veterligen bara två mattläggare på orten så det blir väl till att bita i det sura äpplet...
 
Jag fick igår prisuppgift på mitt badrum på ca 9 kvm. Jobbet för mattläggaren är fallspackling på golv och mattläggning på golv och väggar. Priset jag fick var på 33000 men innefattar även skarvspackling och slipning av väggar vilket jag ska göra själv och då sjunker priset något. Vi tycker att det är ett rimligt pris vi fått.
Ditt låter något dyrt. Kanske finns det mattläggare i grannorten som kan ge dig pris?
 
huggan skrev:
Badrummet är ca 2,5*2,5 meter. Det som ingick var fallspackling, spackling väggar och montering av plastmattan.
Låter ju mer rimligt :). Vi ska bara ha plastmatta på golvet på 17 kvm och jag gissade på c:a 8000 för det jobbet så det kan ju förhoppningsvis stämma då. Kanske kommer vi lite billigare undan till och med eftersom de bara ska lägga mattan. Fallspackling etc behövs inte. :)
 
  • Gilla
Sniper_swe
  • Laddar…
Dom är klara till lunch med båda toaletterna.
Fattar inte att folk har mage att ta så innihelvete betalt, en annan är på tok för snäll.
För 15000 så kan du ju ta nån från vart i sverige du vill som åker upp och gör jobbet...
1500 i material och 3-4000 i arbete vore ju rimligt, om det är någotsånär enkla golv.
Ingår det nån spackling av golv?
Bor du långt från firman?
 
nino, du är ju mattlaggare ja :). Får man fråga vad du skulle ta för att lägga c:a 17 kvm fördelat på 3 rum, som alla har bara 4 hörn?

Gamla mattan borttagen, ingen fallspackling eller annat. Bara lägga mattan. :)
 
Jag bor ca 1km från båda mattläggarna. Spackling skulle ingå, ingen fallspackling eller andra konstigheter.
 
Med skarvspackling om det är ny gips och lite justeringar på golvet så 500-600/kvm det är för allt, arbete material resor (rimliga avstånd då :) ) innan rot
Riva matta och spackla upp gamla väggar, runt 700/ kvm
 
  • Gilla
Roookie
  • Laddar…
Om du inte har fler hantverkare att välja på beställ jobbet löpande, fråga dock först om vad dom tar per timme. Sedan klockar du bara hantverkaren. Omöjligt att det tar mer än en dag att montera dom två mattorna.
 
  • Gilla
Franken.
  • Laddar…
nino skrev:
Dom är klara till lunch med båda toaletterna.
Fattar inte att folk har mage att ta så innihelvete betalt, en annan är på tok för snäll.
För 15000 så kan du ju ta nån från vart i sverige du vill som åker upp och gör jobbet...
1500 i material och 3-4000 i arbete vore ju rimligt, om det är någotsånär enkla golv.
Ingår det nån spackling av golv?
Bor du långt från firman?
Körning. Lasta bilen. Packa in verktyg och material på plats. Prima golv. Ska limrester tas bort? Blanda spackel, spackla och rengöra. Slipa vid behov, dammsuga. Lägga mattan. Svetsa. Lite väl optimistisk och snäll Nino.

Räkna en dag 4500 - 5000 kr 2000 kr material. bil 300. 7000-8000 är ett rimligt pris.
Bristen av yrkesfolk på orten medför antagligen ett lite högre pris.

Du får nog börja ta betalt för hel eller halvspann lim, mattspill och din kompetens Nino :D:p
 
Ja kanske det...
Säg att mitt pris var för med nya 22mm spångolv då så får man lägga på 2000 för spackling, så fliken har nog rätt
Men det är fortfarande halva priset
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.