Hej

Om jag vill byta ut halogenspotlights GU 5.3 till Led vilken transformator ska jag välja för
A. 5 x 20 watt halogenlampor idag
B. 5 x 35 watt halogenlampor idag

Behöver jag göra något mer förutom byta transformatorn och ljuskällorna?

Med vänlig hälsning,

Peter
 
Vilka led?
Vilket effektspann har befintliga trafosar?
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Har du tur fungerar den befintliga trafon. Problemet kan vara att den inte klarar så låga watt som det blir. Läs på den befintliga trafon vad det står, t. ex. 20-105 VA. Ska du ha 3,5W LED?

/edit
Kanske ska läsa andras svar innan... Håller med andra ord med Demmpa. :D
 
Översätta halogenspotlightseffekter till LED-effekter kan du googla.
Till LED används normalt en "driver" som ger konstant ström ut och som du sedan kopplar LED'arna i serie till.
 
Demmpa skrev:
Vilka led?
Vilket effektspann har befintliga trafosar?
De ligger tyvärr lite svåråtkomligt så jag får chansa och om det inte funkar byta transformatorer.

Är det några ledljuskällor som har större sannolikhet att de funkar? I lampaffären hävdade de att led från Megaman skulle funka men de ville ha 400 kr/st för dem...
 
OK. Kollade up GU5,3 och dom har inbyggd driver. Bara att byta till vad di vill. Led drar betydligt mindre effekt så transformatorn klarar det utan problem
 
Jula har philips för 129 spänn, snygg färg på ljuset. Problemet är om belastningen är för låg för transformatorn då tänder den inte alls.
 
Tompatomat skrev:
OK. Kollade up GU5,3 och dom har inbyggd driver. Bara att byta till vad di vill. Led drar betydligt mindre effekt så transformatorn klarar det utan problem
Slipper jag med Megaman ev problem med att det är för låg belastning för transformatorn med ledlampor?

Blir megamanlampor med driver varmare än "vanliga" led?
 
Belastningen lär vara i stort den samma på alla led. Och att du skulle få för låg belastning förstår jag inte problemet med. En transformator lämnar rätt spänning även helt obelastad.
Vissa dimmrar fungerar inte vid låga belastningar däremot!
 
Tompatomat skrev:
Belastningen lär vara i stort den samma på alla led. Och att du skulle få för låg belastning förstår jag inte problemet med. En transformator lämnar rätt spänning även helt obelastad.
Vissa dimmrar fungerar inte vid låga belastningar däremot!
Nja, vissa switchade transformator (till tex halogenbelysning) behöver en minimibelastning för att starta upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.