Vår kommun skickade hem papper om att vi måste kompletera vår bygglovsansökan med en markplan.
När vi pratade med vår kille från T-hus hade han aldrig varit med om att det skulle behövas.

Det handlar alltså om att göra en ritning på hur vår framtida tomt ska se ut. Var vi vill ha buskar, land, träd mm.
Är det någon mer som råkat ut för detta fenomen?
 
Näää, låter jättekonstigt!!
 
Här vill kommunen oxå ha in nån form av markplan. Mycket handlar nog om hur du planerar att sänka/höja befintlig marknivå, och hur avrinning kommer att ske.
 
Men, det rolig är ju att vi kan ljuga precis hur mycket som helst nu och sen göra precis tvärt om.

Eller ska kommungubbarna komma och kontrollera om vi har planterat den där hallonbusken sen ::)
 
Tror nog inte de är intresserade av hallonbuskar osv.

Det är snarare om ni förväntas ändra höjden/schakta tomten väsentligt som de brukar vilja ha en markplan.
 
Det var lite på skämt men tack för uppmärksamheten...

Varför förväntas vi ändra markhöjden undrar jag då? Beror det på att tomten lutar eller???
 
millface skrev:
Det var lite på skämt men tack för uppmärksamheten...

Varför förväntas vi ändra markhöjden undrar jag då?
Så att tomten ska passa efter huset och inte tvärtom... ;)
 
Hej på er
Vi är också tvugna att göra en markplanerings ritning. ???
Vi har en sluttande tomt där vi ska bygga ett enplanshus. Vi kommer att behöva göra terasseringar på framsidan för att " bygga upp tomten"
Till vårt byggsamrådsmöte som är nästa vecka ska den färdiga planeringen vara med. Har aldrig hört något om ritning på hur man vill plantera... ;)

Från den färdiga ritningen till de murar som vi sedan bygger på tomten får det inte skilja mer är 30 cm. i höjd eller bredd.. :-/

Jag personligen tycker det är superdumt att innan man har huset på plats ska veta hur man vill ha det på tomten! Var bilarna ska ha sina platser...var trappan ska gå upp till huset. Hur breda och höga terasseringarna ska vara osv.
Vi har en kille som ska hjälpa oss med detta, men våra önskemål styr ju klart hans arbete... (vilka önskemål ?)

Tycker att man skulle få en begränsad tidsperiod vid nybygge när man lämnar in bygganmälan / bygglov som säger att inom 1 år från inflyttningsdagen eller dylikt ska man ha en färdig tomtplanerings ritning om kommunen kräver det.

Jag menar...husets placering har de ju redan godkänt, huset kommer att stå där de har bestämt...kan man inte få bo in sig lite först, det är ju inget litet projekt, åtminstone inte för oss..och de är inget man flyttar på sedan..

Men summa sumarum kan man ju fråga sig, vem kommer ut och mäter murarna? Är det fint och avrinningen fungerar, borde det ju duga? ;)

Kram Sabina

 
Håller med....

Vår tomt lutar inte alls och vi har inte planerat in någon mur eller liknande.

Det är faktiskt så heldumt att det enda kommungubbarna vill se är hur vi ska ha våra buskar och gångar!

Det handlar om i fall vi blir handikappade, långsökt nog. Då måste det finnas gångar som vi kan köra med den förmodade rullstolen på och ta oss runt i delar av trädgården.

Allt för att kommunen ska slippa att betala när det väl har hänt så förebygger de till överdrift innan istället ::)
 
Jaha...Millface..
Man slutat aldrig att förvånas !
Sverige och våra kära politiker är ju så bra på regelverk... varför kan de inte ha vissa riktlinjer för hur gångar och trappor ska utformas /inte bör utformas. Så det blir lite mer handicapvänligt???
Om det fanns några riktlinjer och man tvunget höll sig till dem, skulle man ju kunna bo in sig först, och få planera tomten "i lugn och ro" ! Jag tror att det skulle vara bättre!
Vilken kommun gäller det här? Vi bygger i Huddinge kommun,(Storstockholm).

MVH Sabina
 
Det är Vellinge kommun i skåne. De är väldigt petnoga med allt och myyyycket konservativa >:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.