Hej,

Jag är en nybliven husägare och står nu inför mitt första gräsklipparköp. Vi har en ganska stor tomt (c:a 2000kvm) med mycket gräsyta vilket har gjort att jag har snöat in mig lite på det här med klippbredd. Jag tror också att vi kommer skaffa en robotgräsklippare om ett par år så jag vill helst inte betala alldeles för mycket (dvs kring 5-7000kr) för denna interims-klippare, samtidigt som jag vill att den ska vara bra ifall 'tillfällig lösning' blir 'permanent'.

Med det sagt har jag fastnat för Toro Recycler 55 AD, både för dess klippbredd samt dess smarta gasreglage. Men finns det någon annan jag borde titta på? Och är jag fel ute med kanske lite ensidigt fokus på klippbredd, någon som har erfarenhet att dela med sig av?
 
Vad är det smarta med gasreglaget på Toro?

Köp en med stort bakhjul som ger lite bättre grepp i gräset, speciellt om det är lite fuktigt, de flesta modellerna som jag länkar till nedan har inte det.

Tycker det är smartare med en utan gasreglage som det är på min Husqvarna, har bara reglage för framåtdrift, min modell finns inte längre men som är en föregångare till en av LC-modellerna, det finns även 56 cm bredd om det nu skulle vara så viktigt:

http://www.husqvarna.com/se/products/lawn-mowers/husqvarna-lawn-mowers-for-homeowners/
 
Köp en Klippo för bästa hållbarhet.
Köp inte en bakhjulsdriven, Klippo är framhjulsdrivna, och du behöver typ aldrig mer än när du startat dra i nån spak, när du ska vända el backa lyfter du bara framhjulen lite.

Jag inne på min andra Klippo, den första köpte jag beg 1986, den gav upp 2006, den jag köpte ny då är fortfarande i skick som ny.

Som reklamen säger här bredvid, Om 20 år upptäcker du vilken klippare som är framtidens klippare.
 
Tack för svaren!

Jag vet inte om "gasreglage" är den korrekta termen, men det som verkar så smidigt med Toron är att den anpassar hastigheten till din egna gånghastighet genom att driftreglaget sitter i själva handtaget och känner av det tryck du utövar.

Men med det sagt så tror jag nog att det kanske lutar åt en Husqvarna LC356VB, gillar verkligen möjligheten att kunna stanna kniven utan att stänga av motorn (för att kunna plocka bort barnens leksaker som poppar upp eller korsa grusgången vi har).

Klippo har ju så klart funnits på radarn pga deras omtalade kvalitet, men de är också lite dyrare och jag tror inte att jag kommer springa runt med en klippare själv om 20 år.
 
Redigerat:
Det blev en Husqvarna LC356VB och efter första sommaren tänkte jag att jag kunde ge den ett omdöme här. Dock så står jag återigen i inköpstankar eftersom min far körde sönder den helt (!) när han i höstas tyckte det var en bra idé att klippa ner gräset under studsmattan innan vi skulle ta ner gräsklipparen för vinterförvaring. Smällen när han körde på ställningens tvärgående ben var hemsk och mycket riktigt skadades motorn på ett sätt som gjorde den omöjlig att laga.

Jag var nöjd med Husqvarnan i stort, men ändå undrar jag om jag inte ska ta tillfället i akt att köpa (låta min far köpa) någon annan. Vad var det som var bra med den då?
- Ja, klippbredden var ju fenomenalt bra, hela 56 cm. Men som många anar är det tveeggat, för maskinen blir tung och väldigt otymplig. Lutar åt att kanske titta efter en smalare klippare.
- Möjligheten att kunna stanna kniven utan att behöva stanna motorn användes flitigt i somras och det var väldigt bekvämt. Byter jag maskin kommer jag nog sakna det, men det är mer en bonusfunktion än en nödvändig sådan.
- Det smidigt placerade hastighetsreglaget uppskattades mycket. Ibland vill/kan man inte köra i full gas och att som på svärmors Klippo behöva sträcka sig ner till gasen känns inte lika behändigt.

Med allt det sagt, varför se sig om efter en ny? Ja, dels då för att kunna få en smidigare maskin än en 40kg best. Men också för att det finns ett par partier i gräsmattan som är så tjocka att klipparen inte riktigt orkade mulcha igenom dem. Även om jag inser att det nog främst har att göra med att jag inte klippte gräset ofta nog funderar jag på om det inte finns kraftigare maskiner. Så det kanske blir en Klippo tillslut...
 
Fundera på LC348-serien annars. Riktigt prisvärda, och inte alls lika otympliga som 56-serien.. Samma fabrik som Klippo för övrigt :)
 
Är väldigt nöjd med vår Honda 536, vi har 1900 m2 tomt, lättare än klippo samt bästa motorn...enkelt val 😉😝
 
För fullständighetens skull tänkte jag uppdatera med hur allt har fallit ut. Jag valde att köpa den klippare jag initialt hade i tankarna för ett år sedan, dvs Toro Recycler 55 AD. Med sina 190cc och 4800 W var den på pappret svårslagen i motorkraft (även jämfört med omhuldade Klippo) och i helgen kom så första turen. Väldigt sent givet hur högt gräset hade blivit och det blev ett rejält eldprov speciellt på de delar av tomten med extremt tät gräsmatta som Husqvarnan med nöd och näppe orkade igenom även när jag sänkte hastigheten till krypfart.

Så hur gick det? Helt fantastiskt! Det här är en rejäl klippmaskin som klippte sig igenom allt den utsattes för utan att ens hicka till det minsta. Dessutom är hastighetsreglaget förvånansvärt smidigt. Även om Husqvarnan hade steglöst variabelt reglage så blev det ändå en viss ryckighet i hanteringen. Toron å andra sidan var extremt följsam och anpassade sig otroligt smidigt till min önskade hastighet. Och det enda som krävs är ju just att gå långsammare eller snabbare, den naturligaste saken i världen. Så trots sin storlek är den väldigt lättmanövrerad! Snabb dessutom, har man bråttom och gräsmattan tillåter är ju topphastigheten hela 6.4 km/h vilket är power walk tempo!

Så sammantaget är jag extremt nöjd med nyköpet och längtar lite till nästa klippning!
 
Trevligt med uppdateringar av gamla trådar 😊
Ja det där verkar ju vara en redig maskin för din tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.