Låt säga att latmasken slår till och man vill köpa en åkklippare som även kan ploga garageuppfarter gångar, vilken maskin rekommenderar ni då ?
Stiga, Jonsered, Husqvarna eller nåt annat ?

Detta för att en handsläpad gräsklippare och en skaplig snöslunga går loss på kring 20000 om jag förstått detta rätt, då kan man ju nästan få en åkmaskin istället.
 
Köp ingen maskin att ploga med, för är det inte mer snö än så, så behövs det inte plogas! Om du hittar någon apparat som du kan hänga på en snöslunga på så kommer saken i ett annat läge.

Vi har en Husqvarna trädgårdstraktor. Den är vi mycket nöjda med, särkilt med motorn som är en Kohler. Är inte mycket för Brigg & Stratton....
 
Visst finns det personbilar (jeep) som man kan ha plog på oxå...*ler
Här i sverige vill vi att kapitalvarorna skall tillgodose alla våra behov!!

....själv får jag ångest bara jag tänker på att det skall komma snö.....Är för lat för att skotta, och för frusen för att trivas....

/aja
 
Hej!
Vi hade en åkgräsklippare med snöslunga för två år sedan som vi köpte begagnad.
Vi använde aldrig snöslungan eftersom vi sålde klipparen på hösten efter klippsäsongen.
Däremot såg vi hur mycket slitage det blev på klipparen på grund utav att den var använd till snöskottningen.
En gräsklippare är ju kanske inte riktigt utformad för användning vintertid.
Det finns naturligtvis mindre trädgårdstraktorer som kanske är mer lämpade, typ Belos, men en vanlig åkgräsklippare är inte att rekommendera.
Nu beror det ju naturligtvis också på var i vårt avlånga land man bor, och vilka snömängder man ska skotta.
Jag bor i Norrbotten vilket medför en hel del snöskottning.
Mitt råd skulle vara att köpa en separat gräsklippare och lösa snöskottningen med snöslunga, traktor eller handkraft.
Vi har en Stiga Villa Ready åkgräsklippare till gräsklippningen. Snön skottar vi själva "för hand", förutom när det kommer större mängder, då har vi en pensionär med traktor som kommer och skottar.
 
Jag skottade/plogade med en Western trädgårdstraktor med 12hk Briggs & Stratton i många år.
Hade en plog som var breddad ca. 3dm, på bakhjulen hade vi piggkätting och bakom traktorn så monterade vi tyngder (ca30kg).
Fungerade utmärkt hade ibland problem att styra på halt underlag men annars gick det väldigt fort att skotta.
Motorn fick täta serviceintervaller men det sliter hårt på grejorna.
Tur att Briggs & Stratton är seglivade och tål stryk.


 
Köp en separat snöslunga det går bättre fortare och är smidigare!

Har en fyrhjuling Yamaha med fyrhjulsdrift 1.5m snöblad och visch till lyft och den är inte så mycket att ploga med heller egentligen!

Och då törs jag inte tänka på hur kass min stiga park som är diffad= driver på endast 1 hjul är! provade förr med en gammal stiga park med snöblad och det blev bara besvärligt och inget skottat om vi säger så.

Mens en vettig tvåstegssnöslunga tuggar sig igenom det mesta när snön är som jobbigast. Pudersnön är ju oftast inte vidare jobbig att få bort!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.