Som nybliven FTX-systemägare har jag idag fått en stor blänkande vit maskin installerad. En Heru 160 T EC. Jag har också fått en fin fjärrkontroll, en manual och en tydlig genomgång av en mycket kunnig installatör.
Jag gjorde en ordentlig research, läste igenom hela forumet här och ett annat som är helt fokuserat på ventilation/värme.
Dock har en tanke slagit mig. Aningen sent…att det jag får nu är pollenfri luft - och inte så mycket mer. Vad har er upplevelse varit av att få igång ett FTX i huset?



FullSizeRender.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Följ mitt renoveringsprojekt här http://www.byggaombloggen.com
 
Du får ju även uppvärmd friskluft in till huset och ett betydligt trivsammare klimat i huset utan att behöva öppna några fönster och vädra.
 
  • Gilla
rock_fc
  • Laddar…
*Radonet försvann i princip helt.

*Mindre ljud utifrån då vi tätade de gamla spaltventilerna i fönstren när FTXkonverteringen gjordes.

*Fönstren på övervåning är snustorra istället för konstant fuktiga under vinterhalvåret med ruttna fönsterbottnar till följd.

*Nattkyla. På sommarnätter stannar värmeväxlingen och aggregatet ökar luftflödet för att få in sval nattluft för att kyla ner huset. (myggfritt!)

*Hela familjen sover bättre på natten nu när vi har syre i sovrummen, och det märks när man vaknar på morgonen att man kan andas mycket bättre och att det finns syre kvar i rummen.

*möjlighet att forcera högre luftflöden när vi har mycket folk på besök, barnkalas/fester/högtider, och det blir aldrig "tung luft" eller "för varmt" även när det är mycket folk i huset.

*Ökad ventilation kostar mera pengar men med värmeåtervinningen så har jag snarare lägre uppvärmningskostnader nu även fast luftombytet ökat.
 
  • Gilla
rock_fc och 1 till
  • Laddar…
Instämmer med Ropia. Jag har samma erfarenhet efter installation av FTX.
 
  • Gilla
rock_fc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.