Har sedan någon dryg månad sällat mig till gruppen Källarrenoverare. I mitt fall gäller det ett hus från -36. Av olika skäl behöver jag ett gäng nya dörrar, 4-5 stycken. En av dem blir en ny, brandsäker dörr (pannrumsdörr). Planen var att även de andra skulle inköpas nya, ~2 i specialbeställda då moderna standardmått inte är i närheten av att passa. Tanken var att jag skulle låta de nya dörrarna "smyckas" samt få foder som det ser ut på boytan:
dorr-boyta.jpg


Men, på två av de källardörrar jag tänkt skicka ut så hittade jag följande under masoniten:
dorr-kallare.jpg

Vad säger ni;
1. Ur ett orginalitetsperspektiv, är de värda att behålla?
2. Är de värda att renovera, bygga nya karmar till, hitta likvärdiga "syskon" till och allt annat som kommer att ta evigheter när man egentligen vill bli klar med källaren så fort som möjligt?

Betänk att pannrumsdörren under alla omständigheter kommer att vara ny, det gäller ju i så fall att få den att smälta in på något sätt.

Har försökt att hitta hur en "typisk" 30-talsdörr ser ut, är någon av dessa "typisk"? Personligen tycker jag att den lite "renare" dörr som fortfarande är monterad på bilden känns mer rätt?!?
 
C
swehjo skrev:
Har försökt att hitta hur en "typisk" 30-talsdörr ser ut, är någon av dessa "typisk"? Personligen tycker jag att den lite "renare" dörr som fortfarande är monterad på bilden känns mer rätt?!?
Det kan definitivt vara dessa dörrar som suttit där från början. Mer "typiskt" än så kan det väl knappast bli.
Annars är det svårt att säga vad som är typiskt för 30-tal eftersom man då byggde i flera olika stilar. Vilken stil är huset i övrigt byggt i?

De är definivt värda att göra iordning så om du inte vill behålla dem själv så sälj dem och tjäna en liten slant på kuppen.
 
Hmmm, stil i övrigt...  Ger en orginalbild ledning...?! Dock har det väl hänt lite med fasaden sedan dess  :'( fast det var ju inte temat för tråden  :D

orginalhus.jpg
 
C
Javisst!
Då är jag klart benägen att hålla med dig ang. dörrarna. Den högra är den som passar till husets funkisstil.
Men, som sagt, 3-spegeldörrarna förtjänar ett bättre öde än att hamna i en container någonstans om du inte tänkte använda dem.
 
Dina dörr från övervåningen är typisk mitten av trettiotalet i stadsvillor! Mer typisk kan den knappast bli för hus med lite funkisstil. Jag har lika i min "direktörsvilla" från 38. Även källardörrarna i vårt hus ser sådana ut (saknar en dörr så har du någon över så....). De verkar helt omöjliga att idag hitta dessa i återvinningsbutiker. Jag håller själv också på att återskapa mitt 30/40-talskök och letar skafferidörr i samma stil.

De andra dörrarna är en annan stil och mer inspirerade från 20-tal och tidigt 30-tal. Klart att de skall räddas! Och det gör väl inget om de finns kvar i källaren heller.
 
En sådan dörr du har där är precis vad jag letar efter, de är inte helt lätta att hitta. Jag tror inte du får några problem att sälja om du väljer den nya varianten. Själv hade jag valt att renovera upp den gamla alla dagar i veckan.

Hör av dig om du är skåning och vill bli av med den gamla ;)
 
Tackar för infon kring dörrarnas ålder! Som sagt, letat en längre tid men inte hittat någon konfirmation förrän nu. Torpar-Karin, tyvärr så har jag inga över skulle dock behöva en till själv.

Om vi nu ponerar att jag skulle försöka hitta fler ex av 2-spegeldörren, har ni någon uppfattning om hur knepigt det är att hitta mer eller mindre exakt likadana och hur stort urvalet är, dvs chansen att jag också hittar de mått jag behöver!? Alternativet är ju som sagt att jag tar nya dörrar och bygger om dem till övervåningens. Troligen lite dyrare men torde gå snabbare!?!?

Kan ju också nämna att den ytterdörr ni ser på bilden numera är innerdörr. Extremt glad att tidigare ägare inte skickat ut dem! Kan ju hänga ihop med att vi köpte huset av byggarens dotters man...

Och nej, om jag inte ska ha dörren/dörrarna så slängs de inte ;)
 
Jag letar som sagt själv efter liknande dörrar (drya 60 cm i bredd) och har varit på kommunens återvinningsdepå (där sammlas allt som renoveras bort i kommunens byggnader), och där hittar jag många gamla spegeldörrar, dock inga så smala som jag vill ha. Kanske är det bättre utbud i stockholm (som jag såg du bodde i). Kan vara värt att kolla upp.
 
C
swehjo skrev:
Om vi nu ponerar att jag skulle försöka hitta fler ex av 2-spegeldörren, har ni någon uppfattning om hur knepigt det är att hitta mer eller mindre exakt likadana och hur stort urvalet är, dvs chansen att jag också hittar de mått jag behöver!?
Kolla runt på byggvårdsföretagen, Magasin 5 i Bromma och Nacka byggnadsvård t.ex. har mycket dörrar.
Även om det finns rätt mycket dörrar på marknaden så är tyvärr chansen att du skall hitta en precis likadan är mycket liten. Men man kan ju få in en lyckoträff! Har alla dörrar i huset samma mått? Då kan de röra sig om industritillverkade dörrar i någon sorts "standardmått", annars tillverkades ofta dörrarna efter storleken på dörrhålet snarare än tvärtom som man gör idag.
 
Jo, jag ska nog ge det ett försök i alla fall. Ska försöka hinna med en repa på bl a Magasin 5, Resin Wood etc. Men vad jag kan påminna mig från ett besök på Nacka Byggnadsvård i helgen i annat ärende är att de dörrarna var äldre dörrar och inte den "nyare" och "enklare" varianten jag nu är på jakt efter....

Vad gäller att bygga dörrkarmar själv,  något annat att tänka på än att vara noggrann och välja högklassigt virke ::) ?!?
 
C
swehjo skrev:
Nacka Byggnadsvård i helgen i annat ärende är att de dörrarna var äldre dörrar och inte den "nyare" och "enklare" varianten jag nu är på jakt efter....
Japp, de nyare ser man inte lika ofta. Där är iofs Magasin 5 bra eftersom de även har en hel del lite modernare prylar.

Vad gäller att bygga dörrkarmar själv, något annat att tänka på än att vara noggrann och välja högklassigt virke ::) ?!?
Jag har inte byggt hela karmar själv, dock bytt ut förstörda delar på beg. karmar.
Till att börja med så hade jag problemet att karmträ med rätt profil var helt omöjligt att få tag på. För det andra så är kvaliteten på träet i dag inte någonstans i närheten av kvaliteten på originalkarmarna. Iofs inte ett problem om du bygger helt nya karmar och de inte skall ha någon speciell profil och skall täckmålas, men för min del slutade det med att jag fick bärga en gammal karm från en container och bearbeta med planhyvel, fräs, såg och en hel del tålamod. :D
Hur som helst kräver det en del skicklighet i träbearbetning för att få till "fogningen" (? finns säkert någon mer korrekt snickarterm) mellan delarna och uttagen för beslagen.
 
Swehjo spelar det egenltligen någon roll om du lyckas hitta exakt lika dörrar? I vårt hus från -36 fanns bara två dörrar kvar (oklart om de är orginal sedan huset byggdes de saknar speglar). När vi totalrenoverade bevarade vi iallafall dessa dörrar och köpte nya på siten byggigen. Jag lyckades i allafall bärga fyra likadana dörrar så i hallen uppe är det den gamla överfallsdörren samt fyra spegeldörrar. Nu är ju inte jag någon perfektionist men alla dörrar är ju vitmålade så jag tror ingen tänker på att de ser olika ut! Bevara dörrarna är också mitt starka råd. Om du inte hinner nu så låt dörrarna vara som de är och åtgärda dem senare. En av våra garderobsdörrar är en gammal spegeldörr med utanpåliggande lås som vi hittade i förrådet (klädd med mosonite förstås). Vi rev bort masoniten och satte in den som den var - oerhört vacker!
 
Det där med lika/olika dörrar är något jag suger på just nu. Tricket är ju att jag än så länge inte har beslutat mig för om jag ska behålla dem eller gå på nytt. Tanken var att Byggigen skulle ge mig lite inspiration under denna kväll.... men så kom annat renoveringsarbete i vägen som vanligt, några förberedelser inför helgens putsning av pannrum som jag missat.

Problemet är ju att jag är "lite" petimetrig :p och därmed lutar det nog åt att jag vill ha hyfsat lika dörrar. Funderar i och för sig om 3-spegeldörren kan få någon typ av nytta i källaren, men jag har inte kommit på något än.

Cpalm, tackar för stöttningen vad gäller karmarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.