Hej

Jag ska försöka bygga mig en bar, en böjd (konvex) MDF som jag tänkte måla vit och sedan göra väldigt blank.

Jag har ingen betydande erfarenhet av att måla annat än ytterpanel, så jag vet inte hur slätt och fint det kan bli på en skiva som redan sitter upprätt (som en vägg) och dessutom få det blankt.

Rolla vitt två gånger och sedan rolla, pensla eller spruta klarlack ovanpå?

Jag är ju rädd att det blir att rinna, men det går inte att sätta dit skivan i efterhand eftersom den ska böjas enligt en viss form som i praktiken måste platsbyggas.

Skivan är ca 120 cm hög och ca 180 cm lång.

Tack för tips
 
tobbew skrev:
Hej

Jag ska försöka bygga mig en bar, en böjd (konvex) MDF som jag tänkte måla vit och sedan göra väldigt blank.

Jag har ingen betydande erfarenhet av att måla annat än ytterpanel, så jag vet inte hur slätt och fint det kan bli på en skiva som redan sitter upprätt (som en vägg) och dessutom få det blankt.

Rolla vitt två gånger och sedan rolla, pensla eller spruta klarlack ovanpå?

Jag är ju rädd att det blir att rinna, men det går inte att sätta dit skivan i efterhand eftersom den ska böjas enligt en viss form som i praktiken måste platsbyggas.

Skivan är ca 120 cm hög och ca 180 cm lång.

Tack för tips
kan du inte ta tex, masonit? som sista lager?
tänker att den är mkt lättare att böja, sen ang färg, så visst sprutmåla är en bra ide, om du kan, du får en väldigt fin yta. alt är att rolla, du kommer få en ganska så fin yta på de och, om du använder en fin rulle.
 
Jag köper spårad mdf, som ska vara rimlig att böja.
Sätter jag masonit ytterst så blir konstruktionen rimligtvis vekare och jag måste bygga en starkare stomme bakom.
Men jag har ingen erfarenhet om det, det får bli ett experiment.


Så det går att rolla fint?

Men hur gör man bäst med lack senare? Kan det rollas och bli okej? Eller behövs det inte ens?
 
tobbew skrev:
Jag köper spårad mdf, som ska vara rimlig att böja.
Sätter jag masonit ytterst så blir konstruktionen rimligtvis vekare och jag måste bygga en starkare stomme bakom.
Men jag har ingen erfarenhet om det, det får bli ett experiment.


Så det går att rolla fint?

Men hur gör man bäst med lack senare? Kan det rollas och bli okej? Eller behövs det inte ens?
Ne lack behöver du inte ha, yta. Räcker med vanlig färg bara.
 
Jag har någon dröm om att göra ytan väldigt blank, typ högblank. Drömmen är att få en känsla av glas när man ser det på avstånd, men det är nog alldeles för komplicerat, men om man siktar mot stjärnorna och träffar mitten på en gran så duger det. :)
 
tobbew skrev:
Jag har någon dröm om att göra ytan väldigt blank, typ högblank. Drömmen är att få en känsla av glas när man ser det på avstånd, men det är nog alldeles för komplicerat, men om man siktar mot stjärnorna och träffar mitten på en gran så duger det. :)
https://www.nordsjo.se/sv/produkter/original-snickerifarg-blank

Den är blank. Alt är ju att köpa plexi som är
Vit...
 
tobbew skrev:
Jag har någon dröm om att göra ytan väldigt blank, typ högblank. Drömmen är att få en känsla av glas när man ser det på avstånd, men det är nog alldeles för komplicerat, men om man siktar mot stjärnorna och träffar mitten på en gran så duger det. :)
Så länge du har tid och tålamod är inget omöjligt. Just för en bardisk skulle jag välja en vattenburen alkyd, typ servalac exklusiv. Den råkar också vara högblank.

Se till att MDF-materialet är målningsbart, och inte impregnerat, vaxat eller på annat sätt olämpligt behandlat för exempelvis utomhusbruk.

Grunda med lämplig lackfärgsgrund och spackla eventuella ojämnheter. Slipa med fint slippapper.

Späd lackfärgen med ca 5% vatten, lägg på med roller och släta av med moddlare.Gå inte tillbaka och peta för mycket i färgen utan låt den jämna ut sig på egen hand, även om du tycker att du slarvat lite med moddlaren. Jag brukar lägga på flödigt (om det är en jättestor yta så kan du ta hjälp av en polare) och sen ta bort lite färg med moddlaren, istället för att sprida ut.

Låt torka över natt, finslipa lätt och torka av, måla igen. Repetera 1 gång till.

Färgen bör få härda i en vecka innan du använder baren för att undvika repor och småskador.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.