Hej!
Har ett hus med källare, källaren är som vanligt i betong. Huset är från 1946.
Jag har sett lite sprickor här och där i taket, inga större sprickor, men de kan vara ganska långa här och där. Bifogar bild nedan. Är det vanligt med sprickor i källartaget, bör man vara orolig?
Vi har inte bott i huset ett år ännu, har svårt att komma ihåg om de funnits där från början, en besiktning har gjorts utan anmärkning på källaren. Besiktningsmannen beskrev huset som ett rejält och gediget hus som står kvar där det står.

Efterhand man bekantat sig mer och mer med huset så börjar man ju kolla lite mer efter saker och tycker man hittar lite olika saker hela tiden. Jag som inte varit husägare tidigare har ju svårt att avgöra om det är fara och färde eller om det är normalt..

Vad tycker ni om nedanstående spricka? Det finns ett antal liknande sprickor i olika delar av källaren..

20160217-195413.jpg

Tack på förhand!
 
Känns väl inte onomrlat för ett såpass gammalt hus.
Finns inga tecken på fukt så tror jag inte du behöver oroa dig.
Kan ju vara en ide att hålla kolla så dom inte sticker iväg/förstoras dock...

/K
 
P
Tror inte du behöver vara orolig. Bor själv i ett hus från 1929 med gjutna källartak/bjälklag och det är fullt med sprickor, särskilt i garagetaket som har vardagsrummet ovanpå. Sviktar ganska mycket om man hoppar på golvet så jag tror armeringen och betongen inte var nåt vidare 1929 :)
 
klaskarlsson:
I taket finns inga tecken på fukt, men det finns lite fukt i en av källarväggarna i hörnet på huset. En av sidorna är inte dränerad då det står ett uterum ovanpå. Det går att gå in under uterummet, men förra ägarna var nog inte så sugna på att stå och handgräva under uterummet så de dränerade 3 av 4 sidor på huset. Just den sidan som nu har lite fukt har haft ett stuprör som hällt vatten på sidan av huset (något vi justerat nu) där vattnet antagligen trängt ner till källarväggen.
Uterummet är ju annars en ganska duktig "vattenhämmare" så den sidan kanske inte är jätteviktig att dränera.

Hela källaren är helt oinredd, bara betong och kaklat stengolv.
Inga sprickor i väggar vad jag kan se, mest i taket lite här och där. Dom kan sträcka sig ganska långt, men inte särskilt stora sprickor, alltså stora glipor utan den som ni ser på bilden ovan är nog "värst" tror jag..
 
eddiw skrev:
klaskarlsson:
I taket finns inga tecken på fukt, men det finns lite fukt i en av källarväggarna i hörnet på huset. En av sidorna är inte dränerad då det står ett uterum ovanpå. Det går att gå in under uterummet, men förra ägarna var nog inte så sugna på att stå och handgräva under uterummet så de dränerade 3 av 4 sidor på huset. Just den sidan som nu har lite fukt har haft ett stuprör som hällt vatten på sidan av huset (något vi justerat nu) där vattnet antagligen trängt ner till källarväggen.
Uterummet är ju annars en ganska duktig "vattenhämmare" så den sidan kanske inte är jätteviktig att dränera.

Hela källaren är helt oinredd, bara betong och kaklat stengolv.
Inga sprickor i väggar vad jag kan se, mest i taket lite här och där. Dom kan sträcka sig ganska långt, men inte särskilt stora sprickor, alltså stora glipor utan den som ni ser på bilden ovan är nog "värst" tror jag..
Jag tänkte om det finns fukt ikring sprickorna då man kanske har andra problem som orsakar dom :)
Sen kan ju fukt i väggarna vara ohälsosamt på andra sätt, eller inte så mkt att oroa sig för, men det är ett separat ämne :)


/K
 
klaskarlsson skrev:
Jag tänkte om det finns fukt ikring sprickorna då man kanske har andra problem som orsakar dom :)
Sen kan ju fukt i väggarna vara ohälsosamt på andra sätt, eller inte så mkt att oroa sig för, men det är ett separat ämne :)


/K
Ok, nej ingen fukt alls kring sprickorna. Vi har en väldigt hög grund så jag tror knappt att fukten orkar leta sig upp ända upp i bjälklaget.. Grunden slutar ungefär 1 meter ovan mark, om inte mer. Fukten är inte i närheten av det i dagsläget iaf.

Ja det blir väl att gräva upp på den sidan av huset som inte är dränerad nån gång sen, men projekt bäbis, slutförande av målning (garage och uterum kvar) och reparation av entré ligger på schemat för våren.. Får ta tag väggfukten lite senare.
Vad bör jag oroa mig över angående lite fukt i väggen med färgsläpp som följd? (Fel färg tror jag är använd som inte får väggen att andas ordentligt, har skrapat bort en del av färgen så väggen får andas lite bättre på sina ställen.

Förövrigt är källaren väldigt torr. Nu på vintern håller källaren ca 15 grader och luftfuktigheten där nere är runt 35%.
På sommaren har den aldrig stigit över 75%, kör luftavfuktare som drar ner till ca 60% utan några större problem.
 
Hej! Är nyfiken på hur det har gått med sprickorna, verkar ha samma problem...
 
K Kongons skrev:
Hej! Är nyfiken på hur det har gått med sprickorna, verkar ha samma problem...
Inga förändringar här vad jag sett. Sprickorna har nog varit där länge. :)
Hur yttrar sig dina sprickor?
 
Skönt!

Mina har varit ganska små men blev rätt mkt större, som bredast kanske 2mm, efter dränering. Misstänker att markvibratorn orsakade svängningar i bjälklaget eller nåt sånt. Det är nästan vägg till vägg i ett relativt stort rum i källaren.

Bjälklaget är troligtvis betong med nån form av metallbalkar och någon form av kycklingnät som armering. Det blir rätt bra gung i det i vanliga fall så kan tänka mig att vibrationer från en vibbra kan fortplanta sig rejält.

Jag har satt pluppar med spackel på några olika punkter för att kolla om något händer med dem men det verkar vara stabilt nu ändå. Tänker att jag på sikt bör fylla i sprickorna med något men har inte koll på vad, funderar på något färdigblandat typ "cement express" för att kunna använda sprutpistol att menskjuta in det med är osäker på om det är rätt för betongen i taket.

Huset är från 38.
 
Vi har förövrigt exakt samma dräneringssituation, ville inte riva upp en rejäl altan och den halvt demolerade betongtrappen som finns under altanen på den odränerade sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.