Har du redan två ställen du kan mäta via pulsutgången blir det enklast och bäst med två NorthQ om du väljer mellan den och Aeon. Se bara till att ordna matningen på annat sätt än batterier på dem, suger mycket batteri om man väcker dem så ofta man brukar vilja.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
GK100 skrev:
Har du redan två ställen du kan mäta via pulsutgången blir det enklast och bäst med två NorthQ om du väljer mellan den och Aeon. Se bara till att ordna matningen på annat sätt än batterier på dem, suger mycket batteri om man väcker dem så ofta man brukar vilja.
Fortsätter på denna diskussion. Om man har en mätare med pulsutgång men inte med blinkande diod - kan man då använda sig av en NorthQ?
 
Ja man kan använda S0 utgången om man gör lite ingrepp och klipper bort den optiska givaren och ansluter till mätaren. Samtidigt kan man passa på att mata med 3 V den vägen också det är tillgängligt i samma kabel.
 
Mycket intressant. Är det några krav på hur utgångspulserna ska ske eller är det puls som puls?
Sker påkoppling av 3V redan uppe vid givaren eller är det längre ned på kabeln? Och är det logiskt vilken kabel som ska brukas till vad? Mycket frågor :)
 
S0 utgången passar bra till detta det är en passiv öppen kollektor som sluter vid puls pss som den optiska sensorn vid blink, så det ligger nära till att ersätta den enkelt. Det går bra att bryta upp sesorkabeln en bit från enheten och både mata den och plocka ut ett avstick till pulsutgång där, man lämnar kvar delen med optogivaren så kan man använda vilket som utan ändringar.
 
Den utgången kan du använda till detta.
 
En fråga vad använder ni för controller till detta? Har själv en Zipabox men den verkar med nuvarande FW ha problem att visa realtid kW. Sålde min Logger2020 för att satsa helt på Z-wave koncpetet men det verkar struligt. Man kanske för köra igång en Razberry Pie, vad tror ni? Vill slippa allt för många system.
 
Hittade en bild från försök med olika Z-wave kopplade energimätare. Bla Aeon med komplett ström/spänningsmätning dels NorthQ modifierad och kopplad till lokala undermätares S0-utgång i detta fall Carlo Gavazzi av en relativt kompetent typ.

Som synes är kabeln mellan optiska givaren och enheten uppskalad och de fyra trådarna använda för 3 V matning och pulsingång mot potentialfri källa tex S0. Gul 3 VDC, svart 0 VDC, vit + mot S0, röd - mot S0. Att låta optiska givaren vara kvar i kretsen ger att man inte behöver fixa med egen pull up för ingången och även enkelt om man vill använda den direkt som avsett trots modifieringen. Se bara till att ta ur batterierna före klipp av kabeln, svart och gul ligger direkt mot batterimatningen.

Kanske kan hjälpa någon som vill använda denna burken mot en fri pulsutgång och samtidigt komma bort från batterimatning.

NQ_S0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Mycket bra bild på det hela taget men jag ser inte riktigt hur matningen till NorthQ'n är gjord. Ser bara ut som att gul och svart är sammanklämda. Eller var det mer tänkt som en beskrivning av de ingående kablarna?
 
Ja, vid tillfället var ingen nätadapter ansluten till gul-svart.
 
Har jag förstått saken rätt att jag kan koppla på en 3v nätadapter på gul och svart kabel, och på så sätt slippa batteri drift? Kommer hursom att klippa kabeln för genomföring genom vägg. Jag kommer använa sensorn som vanligt iövrigt.
 
Det är korrekt uppfattat.
 
Svart minus?
 
Än en gång har du allt klart för dig.
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.