Hej!

Jag har ett Älvsbyhus (Höner) som är beställt utan våtrumsmatta och våtrumstapet eftersom jag ska kakla och lägga klinkers i hela badrummet. Direkt innanför dörren står det en 40 cm bred garderob monterad i hörnan som går från golv till tak. Eftersom garderoben täcker väldigt många rör och anslutningar som kommer upp ur golvet under garderoben så kan det nog bli svårt att få till det snyggt med klinkers där om man skulle få för sig att ta bort garderoben för att lägga klinkers där samt att garderoben sedan skulle bli för hög eftersom man höjer golvet totalt ca 2 cm. Hur har ni andra gjort med era garderober i badrummet när ni ska kakla/ lägga klinkers? Har ni låtit dem stå kvar och endast lagt kakel fram till garderoben och klinkers runt garderoben? Om man låter garderoben stå kvar när man kaklar/lägger klinkers så innebär det ju att det blir spånskivegolv under garderoben samt endast spånskiveväggar bakom garderoben men att man sedan lägger gips på väggarna runt garderoben och kaklar där. Bör man i så fall skruva ett lager gips nertill på sockeln till garderoben och sätta en rad med plattor där för att få det tätt i skarven mellan golv och garderob?

Freddi
 
fick uppreglat med 45*45 och sen gips på sidan av garderoben kaklat den väggen plus då den "kant"(45+13) som blir.. ser helt ok ut.. även socklen kaklad.. ;)
 
Så du kaklade alltså hela sidoväggen av garderoben om jag förstod det rätt samt klinkers runt hela sockeln på garderoben? Du satte alltså gips på sidoväggen av garderoben samt på sockeln innan kakel/klinkers men behövde du även förstärka själva garderoben på något sätt? Är det den alltså garderoben som är reglad, eller? Du har alltså inte tagit bort garderoben alls och gjort någonting åt väggen eller golvet (spånskivan)? Vad är det förresten för "kant" du menar som är 45+13? Många frågor blev det, he he...
 
Ännu en fråga: det är ju en ganska stor öppning intill väggen vid golvsockeln där rören går ut, golvsockeln går alltså inte ända in till väggen. Täppte du igen den biten och la klinkers där med eller lät du det vara öppet fortfarande?
 
garderoben har varit där helatiden.. inget micklande med den.. det jag menar är att man reglar upp med 45mm reglar på "sidan" av garderoben från golv till tak..
den sidan som är mot ev badkar.. sen sätter man gips på reglarna så man kan kakla sidan..

när man gjort det så bilr det en kant(framifrån) på 45 reglen + 13mm gips som man sen kaklar.

(man kan inte sätta gipsen direkt mot garderoben)

det är helt tätt nertill runtom mot golvet.

hoppas det klarnar..
 
Det klarnade även här men lite seg som är så måste jag då fråga..
Varför kan man inte skruva upp gips direkt mot garderobens sida utan reglar och sedan kakla på de? Varför måste det reglas?
 
Garderoben är så pass ostabil så att om någon exempelvis trillar emot den så rör sig garderobsväggen vilket innebär att kaklet i värsta fall kan släppa. Om man reglar garderobsväggen innan man sätter upp gipsskivan så stabiliserar man garderoben och undviker att detta inträffar. Däremot undrar jag om det endast räcker att ha reglar från taket till golvet som man sedan fäster gipsskivan i eller om man även bör förstärka garderoben invändigt, alltså en förstärkning på samma ledd som hyllplanen sitter, alltså reglar under hyllplanen från höger till vänster om man står framför garderoben sett.
Sanne: Hur många reglar använde ni från golv till tak på garderobsväggen som ni sedan skruvade gipsskivan i? Antar att ni endast skruvade fast reglarna i garderoben och skruvade ni då fast dem från insidan av garderoben?
Tror inte att jag har några mer frågor nu, he he... Tack för alla svar!
 
man reglar även på vågräta hållet mellan "stående" reglar.. med cc 60 imellan..
skrvua både i tak och golv och innefrån garderoben..,

3 stående..
 
Benny_o_Lina skrev:
Det klarnade även här men lite seg som är så måste jag då fråga..
Varför kan man inte skruva upp gips direkt mot garderobens sida utan reglar och sedan kakla på de? Varför måste det reglas?

Vi har gjort som du förslår i vårt Sleipner. Det blir OK om du sätter fast ett par av hyllplanen ned vinklar. Då slipper du merarbete med uppregling av garderoben smat att du sparar lite utrymme
 
Är det någon som har bytt ut dörren på denna garderob? Är det standard garderobs mått? Den kommer inte att passa in med resten av badrumsinredningen som den ser ut idag (dörren alltså!).

Sen undrar jag - golvvärme??? Ngn vänlig själ som kan berätta hur de gjort med det i sitt Älvsbyhus (alltså ej förbeställt genom ä-hus utan fixat själva)?

Tack för snabbt svar! ::)
 
Någon som har en uppskattning om kostnad för detta arbete?

Gärna 2 olika:

Om man gör jobbet själv kontra tar in en firma som fixar det.
 


Måttet på garderoben i badrummet är 40*210cm ( Vi har ett Tyr men det är väl lika i alla kan jag tänka)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.