Hej!
Jag funderar på att sätta en speciell typ av lucka längst ner på mina väggskåp i köket. Det är en sådan lucka som man först lyfter uppåt och sedan skjuter in längst upp i skåpet så att den "försvinner" när skåpet är öppet.
På engelska kallas det "barrister's bookcase" eftersom jurister tydligen har sådana luckor på sina bokhyllor. Någon som vet vad det heter på svenska och om man kan köpa sådana beslag i Sverige?

Här är en leverantör i USA:
http://www.rockler.com/barrister-bookcase-door-slides
barrister.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det du söker är klaffsystem, men jag vet inte om det är vanligt i Sverige, de vanligaste klaffsystemen här är att lyfta luckan upp, ovanför skåpet!
 
Barrister´s bookcase är benämningen på de skåp som används inte på dessa lucksystem.
Jag kan återkomma om jag hittar vad du söker, letar faktiskt själv efter liknande till att ha i ett förråd!
 
Pagno skrev:
Barrister´s bookcase är benämningen på de skåp som används inte på dessa lucksystem.
Jag kan återkomma om jag hittar vad du söker, letar faktiskt själv efter liknande till att ha i ett förråd!
Jo, självklart är det så. Barrister's bookcase är en bokhylla som går att ta isär och använda som boklådor. Däremot är det ett bra begrepp att bildgoogla på ;)

Utanpåliggande klaffluckor som öppnas uppåt finns ju hos alla kökstillverkare men de är rätt värdelösa att ha långt ner på skåpet. Antingen slår man pannan i luckan eller så skymmer luckan det som finns i skåpet. Den typen av lucka jag tog upp här kräver ju att luckan ligger innanför skåpstommen, därför funkar den inte med standardmått på luckan.
 
Har tyvärr inte hittat något ännu på marknaden vad du söker, och jag vill ha!
 
Det finns ett antal "jalusiskåp" men inte vad som eftersöks.
 
S
Ring Häfele och be de kolla vad de har för nåt.
 
Skicka ett mail till Boknäs i Finland som gör Yeiser inspirerade bokskåp där man använder den typen av beslag.
Du får säkert ett svar på vilken reservdel eller fabrikat dom använder och kan sen lättare hitta beslaget.

boknas@boknas.fi
 
Kan man inte bara fräsa ett spår och låta luckan glida på träpinnar? Med en liten grop nära ytterkanten av spåret kan man både undvika att luckan ramlar ut och hålla fast den i uppfällt läge.
 
Kan man inte bara fräsa ett spår och låta luckan glida på träpinnar? Med en liten grop nära ytterkanten av spåret kan man både undvika att luckan ramlar ut och hålla fast den i uppfällt läge.
Det är förstås en enkel och förmodligen väldigt bra lösning, åtminstone för en lucka som inte öppnas så ofta. Kanske kärvar lite.

På engelska kallas beslagen flipper runners. Du kan se Accurides versioner här: [länk] (klicka på pdf-ikonerna för broschyrsidan).
Bra länk! I princip handlar det om att fästa luckan med vanliga luckgångjärn i en smal bräda, som sedan skjuts in på en kullagrad expansionsskena. Borde bli bra känsla i en sån lösning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.