Hej, vi har precis köpt en sekelskiftes-3:a med nedan planlösning och vill gärna göra om det till en 4:a. Vår tanke är att göra ett sovrum av det befintliga köket och kombinerat vardagsrum/kök i nuvarande vardagsrum. Vill då flytta väggen något så att rummet blir större och närliggande sovrum mindre. Har ni någon input på hur själva planlösningen på köksutrymmet skulle kunna se ut så att det skapar naturlig yta för kök och vardagsrum? Eller några andra smarta lösningar ni ser för övriga lgh?
Bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Som tidigare engagerad i brf gillar jag inte din idé alls...
Fundera över vatten, avlopp, el och ventilation ett varv till innan du genomför detta.

Kom också ihåg att grannarna har sitt vardagsrum under ditt ev blivande kök. Ska du dra avlopp i grannens vardagsrumstak?Olika typer av ljud i olika rum, kan ge upphov till klagomål och du är ansvarig för att lösa allt som beror på din ändring.

Du måste ha styrelsens godkännande och göra bygganmälan till kommunen.
 
Ni kommer att få en toppenlägenhet när det är klart, förutsatt att ni löser ljudproblematiken (i en del brf:er där man gjort detta klagar grannarna under på att det är mer spring, och därmed mer stegljud, från ett kök än från ett vardagsrum). Jag känner flera som flyttat köket till ett större rum som ligger mer "på framsidan" och därmed bättre passar en modern livsstil där man gärna umgås i köket. Det är absolut de trevligaste lägenheterna jag varit i och det är där man helst samlas och äter middag vänner tillsammans.
 
Hur stor är lägenheten? Hur stort är nuvarande vardagsrum?
 
Är ritningen skalenlig, isåfall vilken skala? Ser ut som en "mäklarritning" så att säga och de diffar ofta väldigt mycket ifrån verkligenheten. Svårt att skissa på det ordentligt annars iom. att måtten är väldigt viktiga.
 
Redigerat:
Det lär väl bli mindre spring med ts nya planlösning så det är nog ingen fara för mer ljud .
 
Kan det inte vara möjligt att göra om köket och sovrummet till vardagsrum+ kök? Tre fönster och balkong i anslutning vilket är trevligt.

Dock blir ett av sovrummen utan fönster isåfall och det beror väl på vad det ska användas till, är det bara en alkov kan det ju vara okej.
 
Hej mitt förslag är att stänga för dörrarna till sovrum och innre hallen. Ha ho och diskmaskin mot badrummet så är det lättare med vatten dragning. En fläkt med kolfilter då det nog blir svårt med direkt utsug. Avgränsa rummet med en köksö eller gör det U format. Det beror på vilka mått rummet har. Prova att rita upp rummet i Ikeas program så ser du om du får plats. I hallen får du plats med garderober om du stänger dörren. Eller så sätter du kyl/frys i dörröppningen för att spara plats i vardagsrummet?! Lycka till!
 
Hemmakatten
Varför köpte ni inte en 4:a om det är det ni vill ha? Kostnaderna för ombyggnad och nytt kök kostar väl lika mycket som mellanskillnaden mellan en 3:a och en 4:a.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.