Hej!

I slutet av förra åretgjorde vi ett el-jobb, där vi bad hantverkaren dela upp-rot-avdraget mellan mig och sambon ("frugan").

Nu har jag fått info från skatteverket att det slagit i taket och inte kan beviljas "helt". Det saknas några tusen-lappar.

Både jag och sambon har rätt till fullt rot-avderag.

Nu ser jag att hantverkaren missat att dela upp det mellan oss och dragit allt från mig vilket resulterat i prolemet.

Vem anser ni dabbat sig?
Jag kan tro att skatteverket tycker det är försent att rätta till detta nu då sista datumet för rot under 2015 är passerat.

Mvh
Fredrik
 
Har du något skriftligt på att du bett elektrikern dela upp roten? Jag tänker på uppgifter såsom personnummer o.s.v. Har du det är det ett plus. Kolla först med Skatteverket om det går att ändra på i efterhand. Annars får du ju be elektrikern ersätta mellanskillnaden.
 
Hej!
Tackar för svaret!
Japp jag ska straxt ringa skatteverket och kolla vad de säger.
Japp vi har det skriftligt också.

Självklart vill man ju att hantverkaren ska få betalt, han har säkert ungar att mätta han med.
Men det känns ju lite trist att slanta upp några tusen extra som man inte räknat med.

Jag återkommer då jag pratat med skatteverket.
Mvh
Fredrik
 
Helt otroligt, men detta ska gå att ordna i efterhand på ett av följande två sätt.

1) Hantverkaren kontaktar skatteverket och styr upp detta.
2) Vi kan styra över detta vid deklarationstillfället till den som har pengar kvar i ROT-potten.

Mvh
Fredrik
 
Det borde vara elektrikern som gör det för det är ju hans företag som vill ha pengarna, annars är risken att du får en tilläggsfaktura på felande belopp.
Hur fungerar det om det blir en justering vid deklarationstillfället, görs en reglering av Skatteverket att man får lägre skatt och att man själv får göra en betalning till utförande företag?
 
I vårt fall hoppas jag elektrikern löser detta åt oss.


Känns krångligt att lösa detta senare vid deklarations-tillfället.
Jag hoppas att jag inte kommer till den situationen.
Exakt hur man ska gå tillväga om det blir lösning två vet jag inte.
Men om jag kommer dit hoppas jag kunna återberätta det här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.