Hejsan! Nu börjar sonen gå och klättra, och det börjar bli dags att bygga spaljé på det läskigt låga trappräcket (lika lågt som diskbänken nästan, fascinerande att de var så korta för inte så längesedan).
Jag har tänkt mig att lägga brädor ovanpå räcket, kvadratiska hål i, och motsvarande brädor i taket. Sedan sätts de vertikala brädorna in emellan dessa på nåt smidigt sätt... eh... Ja nåt sånt. Är detta den vanligaste konstruktionen, eller den smartaste, eller har ni bättre förslag?

Jag undrar över några saker, först och främst, hur monteras det hela när alla delar är färdiga? Jag gissar att man först skruvar fast takbrädan, sedan på något sätt sätter i de vertikala mellan de horisontella och skjuter in bottenbrädan så att den lägger sig på räcket, och skruvar fast. Jag föreställer mig att detta är krångligt, att man måste vara minst två pers och att det kommer bli värsta papphammar-situationen. Tips?

Sen fick jag tips om att bygghandlar brukar ha lämpliga brädor till detta med rundade eller fasade kanter, hyvlade och fina runt om. Minns inte vad han kallade dem. Vad tror ni om detta?

Och förresten, är det smart att måla före, och sen gå över skruvarna med en liten klick?

Tack på förhand, så skönt att kunna få råd av hjälpsamma människor här på forumet när man känner sig okunnig och inkompetent!
 
Jag skulle bygga spaljén som en färdig sektion som sätts på plats i sin helhet. Det kräver att man mäter upp avståndet mellan handräcke och tak noggrant, och sedan gör spaljén några (få helst) mm lägre. Vid monteringen skulle jag skruva underifrån och genom handledaren och sedan fästa spaljén i taket med så få skruv som krävs för att det ska bli stadigt.

Tveksamt om jag skulle bry mig om att tappa in de vertikala delarna i de två horisontella; ett par lagom långa skruv från ovan- respektive undersidan av de liggande delarna håller och de döljs när spaljén är på plats. Bara alla snitt är vinkelräta och snygga så får du ok finish, särskilt om spaljén ska målas.

Lycka till!
//Ronnie

PS. Det verkar smidigare att måla före montering ja. DS

PPS Ett tillfälligt krysstag som tas bort efter monteringen stabiliserar konstruktionen och gör den tåligare för diverse hantering. DS
 
Redigerat:
  • Gilla
Hybridnyckel
  • Laddar…
Tack för mycket bra tips! Ja det går ju bra mycket snabbare att skruva i förväg istället för att tappa in alla brädorna. Men skruva underifrån räcket går inte då räcket är som en vägg, inga håligheter alltså. Lite krångligt att skruva ovanifrån mellan spjälorna kanske. Men med insex eller torx kan jag ju ha ett vinklat skruvdon.

Det blir en u-formad spaljé, så jag tänker mig att botten- och takbrädorna sågas i 45 grader i hörnen. Sen skulle jag vilja ha spjälor över skarvarna, också 45 grader. Inte för att täcka skarvarna, utan för att hörnen blir tätare och snyggare, föreställer jag mig (men det kanske bara ser konstigt ut). Dessa borde väl däremot vara lättare att tappa in emellan, bara lägga den emellan när jag sätter dit nästa sektion....? Kanske struntar i dessa och bara kör räta.
 
Jag hade byggt brädan i taket öppen åt ena sidan.
Sågat till spaljebrädorna.
Tryckt ner dom i hålen vid räcket och fört in dom från sidan i takbrädan.
Sist hade jag satt en list på takbrädan som låser fast dom.
 
Ok, det är entrappa som svänger. Det blir ju lite annorlunda såklart.
Ber om ursäkt för att jag skrev "vinkelräta" ang sågsnitten, tänkte "rätt vinkel" i förhållande till handledaren men skrev såklart "pannkaka" istället...

Svänger trappan 180 grader och kan i så fall spaljén bestå av 3 delar? Tror inte du behöver ha spjälor i hörnen för att det ska se tajtare ut, jämna avstånd är nog viktigare ur estetiskt perspektiv men säkerheten styr såklart.

Nimhedens förslag på infästningen i taket är smidig om du väljer att göra tappar, då räcker det om du gör det nertill.

//Ronnie
 
nimhed skrev:
Jag hade byggt brädan i taket öppen åt ena sidan.
Sågat till spaljebrädorna.
Tryckt ner dom i hålen vid räcket och fört in dom från sidan i takbrädan.
Sist hade jag satt en list på takbrädan som låser fast dom.
Bra idé! Men då måste man väl göra ett slags "halvtappar" där uppe så att spjälorna lägger sig fint under överliggaren och inte kan röra sig i sidled (längs med överliggaren)? Det jag menar är att man sågar bort ett hörn på spjälorna, lika högt som överliggaren är tjock, in till mitten av spjälan, sen motsvarande utsågning i överliggaren? Krångligt att beskriva med ord, finns säkert nån term som inte jag kan, men ni förstår nog.

Hade du föredragit att göra detta framför att skruva ihop hela sektionen i förväg? Är det isf av hållfasthetsskäl eller något estetiskt?

Pysslarn: Tänkte inte ens på det där med vinkelräta, så det är lugnt. Japp, den svänger 180 grader, två räta vinklar alltså, så det blir tre sektioner. Nä jag gör nog inte snedställda brädor i hörnen, blir nog bara fulare. Har funderat på tjocka rundstavar i hörnen, för att få ett trevligare och mindre stelt uttryck, men det blir nog bara mindre enhetligt, och ser klumpigare ut.

Har även haft tanken att enbart ha rundstavar som spjäjor, om det går att få tag på såna med minst 40 mm diameter. Tror det skulle vara finare i det rummet, och släppa igenom ljus bättre, men det blir nog rätt dyrt kan jag tänka mig.
 
Hybridnyckel skrev:
Bra idé! Men då måste man väl göra ett slags "halvtappar" där uppe så att spjälorna lägger sig fint under överliggaren och inte kan röra sig i sidled (längs med överliggaren)? Det jag menar är att man sågar bort ett hörn på spjälorna, lika högt som överliggaren är tjock, in till mitten av spjälan, sen motsvarande utsågning i överliggaren? Krångligt att beskriva med ord, finns säkert nån term som inte jag kan, men ni förstår nog.

Hade du föredragit att göra detta framför att skruva ihop hela sektionen i förväg? Är det isf av hållfasthetsskäl eller något estetiskt?
Jag menar att du, med en pendelsåg, sågar ut hål från sidan av överliggaren, som är precis lika stora som spjälorna.

Är det ett plant tak är det bara att såga på, är det snedtak, får du ställa in pendelsågen att såga i samma vinkel som taket är.

Säg att splälorna är 25mmX40mm, och överliggaren är en 22X70. Då sågar du 40mm djupt in i brädan och 25 brett. Sedan sätter du en list som är 30mmX22mm och låser fast. 30mm=70mm-40mm. Då kommer själorna att bli centrerade på takbrädan.

Splälorna du sågar till kan dessutom diffa någon cm i höjd utan att det märks. Döljs av takbrädan

Såvida du inte har ett perfekt hus i vinklar och avstånd, tror jag att det blir en övermäktig uppgift att skapa färdiga sektioner.
 
nimhed skrev:
Såvida du inte har ett perfekt hus i vinklar och avstånd, tror jag att det blir en övermäktig uppgift att skapa färdiga sektioner.
Där sa du något väldigt viktigt, som jag såklart borde ha tänkt på men helt förbisett. Huset är inte rakt, avståndet mellan räcke och tak varierar 2-3 cm. Så bäst är nog att såga några spjälor i taget och anspassa höjden allteftersom.

Jo men då förstår jag nog hur du menar, om du tänker att överliggare + list = 100mm så har jag förstått!
Jag hade ursprungligen tänkt att över/underliggare och spjälor hade samma bredd, men det är såklart inte nödvändigt och inte vackrast heller. Men jag tycker 25x40 låter lite rangligt då de blir runt 1,65 m långa.Men det kanske räcker länge. Även om pojken klättrar upp och hänger där lite så blir det nog inte mycket belastning i sidled, alltså längs med räcket.

Tack för varningen, det skulle nog ha blivit övermäktigt att få till färdiga sektioner i vårt snea hus ja. Men tanken var god ändå, hade varit smidigt som attan.
 
25x40, var ju bara ett sifferexempel. Metoden fungerar ju oavsett dimension
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.