Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Funderar på om man skulle kunna bygga något liknande till man-caven.
Vad är det för träslag? Ek?
Och hur får man en liknande sliten finish?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är nog ek. Ta en värmepistol och skrapa det som blev bränt för att få det lite flammigt. Alternativt måla ett tunt lager och sedan skrapa =) Kanske kan vara något
 
Kanske köpa någon gammal ekmöbel och slakta?
 
Du har mer lampfetisch än jag har, äntligen har jag mött min överman haha :D

Men för att svara på din fråga, så tror jag det går utmärkt att göra en sån där själv.. bara man tar sig lite tid och inte har nått emot att pillra.. sedan måste man ju ha rätt material..

Med tanke på finishen på den där, så tror jag att du skulle uppskatta materialet bok .. (kanske inte det dom använt.. men bok har häftig ådring på sina håll). I övrigt kan man nog använda lite vad som helst, idag finns så många sätt att få fram det man vill ändå.. med betser, oljor, vax osv (förutom att man då kan hamra o hugga o bränna på saker för att få fram rätt känsla). Gäller bara att bestämma sig för hur man vill ha det..

Det luriga med den där.. är nog att hitta en sådan där "lamphållare".. den ser ju ut att vara mycket snyggare än dagens.. (lite svårt att se detaljerna)

:)
 
Hehe ja belysning är kul.
Ljusb*g kallas det av mina kollegor :)

Lamphållaren är nog det lättaste att få tag på (ebay) men på min hade jag tänkt fräsa in led-lister då det ska bli en whisky-hylla av det :). Jag går kolla upp träslag när det närmar sig. Vill gärna ha lite sprickor och då får man väll leta upp någon gammal planka för det blir svårt att åstadkomma sprickorna själv. Även om man värmer så tar det väll ändå lång tid för det att spricka
 
Känner du nån bonde i närheten? Fråga isf om inte de har några gamla brädbitar ligger i nån lada.. de brukar spara det mesta när de river/gör om ("kan vara bra o ha") :)
 
M
Jag tror det hade blivit riktigt coolt om man tog ek och sedan brände den med t ex varmluftspistol som nämnts tidigare. Vill man ha lite annan yta så kan man ju säkert lägga på hårdvaxolja.
 
Jag ska pröva lite men det blir ett senare projekt. Ska hålla utkik efter ek-plank :)
 
Dagen började med att jag var hos mattläggaren och skrev kontrakt/hantverkarformuläret så blir det inga konstigheter senare.
Efter det började jag sätta upp lite tak i badrummet.
Det verkar som jag mätt in det mesta och fått det symmetriskt.
Fick såga lite större hål till taklampan för att kunna få ihop taket (a la klickgolv), hoppas det täcks av lampan :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Dagen började med dop för frugans brorsdotter.
Efter det blev det ändå lite gjort.
Började med att kontrollera om taket fortsatt läcker (regn/snö idag) men det var helt torrt på vinden.
Ska ringa hit en plåtnicklas i sommar för att göra en ny takhuv.
Satte tillbaka isoleringen runt rören och tejpade igen ångspärren.
Sen fortsatte jag att sätta upp taket i badrummet.
Hann även att få upp spottarna och fläkten (ursäkta lampan som hänger, den sitter fast nu)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Jag har kört med vanlig furu, dock gammalt och möjligt virke. Blir även lite extra jazzigt om man bygger när det är fuktigt, och sen låter det torka inomhus.
IMG_20160128_205811.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Svårtmednamn och 5 till
  • Laddar…
Blir lite stilla denna veckan, jobbar det sista i Oslo nu.
Men nästa vecka kör vi, då ska klinkern i hallen bilas bort, golvvärmeslangen ska läggas och rörläggaren ska provtrycka och koppla in golvvärmen.
Jag ska även flytspackla Hallen och lägga klinker där igen :).
Längtar till den tills badrummet är klart nu :)
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Äntligen hemma.
Han precis packa ur väskorna från Norge innan det bar av att hjälpa kompisen flytta till deras hus.

Nu ligger jag i soffan och slösurfar, råkade beställa mer belysning till man-caven. Dessa ska sitta i taket och belysa film-hyllan som ska byggas längs ena väggen

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur i hela humhum kan man klara av att jobba måndag till fredag vecka efter vecka?
Efter att ha haft två, tre veckor ledigt mellan varje arbetspass.

(Och hur skall din fru klara av att ha dig hemma varje kväll?
Bäst att du snabbar på med Man-Caven ;) )
 
KnockOnWood skrev:
Bäst att du snabbar på med Man-Caven ;)
Vi vill bli inbjudna på invigningen....:cool:
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.