Jag byggde mitt intercom system för ca 9 år sedan, då hittade jag inget motsvarande i Sverige. Plus att min bror bodde i USA just då vilket underlättade logistik, frakt och liknade.

I vårt fall är huvudsyftet med intercom att få dörrens ringsignal till varje rum. Min fru har en hörselskada vilket skulle ha medfört att vi hade behövt ha en rejäl signal för att hon skulle höra ringklockan överallt i huset.
 
  • Gilla
magnusos
  • Laddar…
B
ricebridge skrev:
Har haft exakt samma problem i helt vanliga svenska 1,5-plansvillan från 1957! Min första tanke gick till snabbtelefonerna, som fanns på vartenda kontor när jag växte upp - men si, de finns inte längre att köpa för pengar, vad jag kan se. Så alla tips är klart välkomna!

Just nu använder vi mobilerna och det känns lite konstigt för en gamling som jag som växte upp f. I. (före Internet)...
Det finns en lowtech lösning som funkar varje gång, ryck ur sladden till wifiroutern... Då kommer dom garanterar springade :)
 
Adam F skrev:
Det finns en lowtech lösning som funkar varje gång, ryck ur sladden till wifiroutern... Då kommer dom garanterar springade :)
Om ändå. Mobilerna kan ju lika gärna gå på 3-4G. Frågan är om någon ens märker om man drar ut wi
 
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
Under närmare 20 år har jag varit delaktig i tämligen högteknologiska konstruktioner av olika slag. Ofta är dessa både ritade och byggda i USA.

Vid alla dessa resor, närmare 100 ggr, till USA är det slående hur likvärdigt kvalitetstänkandet är. Det som syns ska hålla hög standard, men bakom kulissen är det inte så noga. Företagets egna QA arbete är av varierande kvalitet. De sätter QA-normen efter hur noga vi som beställare följer upp. Allt måste följas upp in i minsta detalj, vilket gör projekten metalt krävande.

Japan har en helt annan nivå som kanske hänger samman med shintoismen, gör klart, fullständigt felfritt och inom tidsram. Annars får någon annan slutföra ditt fuskarbete och då får du skämmas och tappar ansikte. Två skilda världar, på mer än ett sätt. Språkförbistring är ett stort problem.

Tyskland håller hög klass, kvalitet och följer tidsplan.

Jämför byggstandard på hotell i dessa länder så bli de kulturella skillnaderna tydliga. Japan, Tyskland, ingenting, ingenting, USA.
 
Redigerat:
  • Gilla
magnusos
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Kul tråd! :)

Jag har också problem med att få kontakt med barnen när det är dags för mat. De sitter på övervåningen med hörlurar på sig och hör inte när jag kallar på dem. Intercomsystem som är lätt att installera i ett gammalt hus har jag efterfrågat länge. Just nu ringer jag på telefonen som de oftast har avstängd. Provar med Skype men då sätter de sig på Stör ej och få inte mina meddelanden. Det ska vara något som verkligen får dem att komma när man säger till dem. Du har möjligen inte sett något sådant när du efterforskat?
Man kan alltid gå och säga till barnen också om man nu inte bor i ett stort slott vill säga
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Apropå intercom,...
Jag installerade ett talrör mellan övervåning och källare. Ett std 32mm vitt vvsrör. Vi vuxna kan dessutom göra trumpet-tut i röret för att påkalla uppmärksamhet. Billigt, mycket bra, å inga batterier. :)
( röret på bilden sitter i tvättstugan så även om det ser lite udda ut så stör det inte. Den övre änden sitter i en hall och är mer diskret.)

Det hör egentligen till saken att min far var väldigt intresserad av fartyg och att han samlat på sig två stycken "visslor" från ett fartygs talrör. - I fartygen hade man förr talrör mellan bryggan och maskinrummet. I var ända av röret satt en visselpipa som man tog ur för att prata. "Den andra änden" kunde gm att blåsa i röret påkalla uppmärksamhet.
planen var egentligen att återanvända visslorna men rörets utformning matchar inte visslans mässing.

talrör.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
L
Intressant att denna tråd tagit upp jämförelser mellan länder.
Jag är långt ifrån expert på byggarbete, men talade med en rörläggare jag känner som varit på semester i USA och fått följa med en vän ut på fältet. Han sa att den standard de kör med är långt efter oss exempelvis kopplingar i väggar osv. Sedan sa han också att Sverige kanske är överdrivet i framkant. Här ändras reglerna stup i kvarten, detta kräver utbildning och det höjer priserna.

Som en liten extra notering här var att han tog upp per (rör i rör). Allt skall vara dubbelt säkert numera. Problemet enligt honom var då att ytterröret kommer att vittra sönder innan det inre röret. Så när läckan väl kommer ger inte ytterröret något skydd alls.

Sedan tror jag inte att priserna är så mycket högre i Sverige om man bortser från alla avgifter hit och dit, samt skatteläget som är i Sverige.
 
Vi brukar alltid kalla på barnen INNAN maten är klar och tvinga dom till att vara med och laga till den. Annars blir det avbrott på nätverkskabeln EFTER maten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.