Hej!

Vi har fått solpaneler installerat på vårt hus och jag håller på att försöka ta mig igenom pappersarbetet med alla handlingar som krävs för att få koppla in och använda dem samt sälja el tillbaks till nätet.

Så här långt har jag kommit fram till att följande behövs:
1. Bygglov hos kommun (ombesörjt av husleverantör)
2. Elcertifikat hos energimyndigheten https://www1.stem.se/etjanster/default.aspx
3. Ursprungsgarantier hos energimyndigheten
4. Momsregistrering (registrering av enskild firma) hos skatteverket www.verksamt.se/minasidor
5. Ansökan om anslutning som mikroproducent av el till nätet:
http://www.telge.se/globalassets/el/dokument/tn-blankett-smaskalig-elproduktion.pdf
6. Ansökan om statligt ekonomiskt stöd (ombesörjt av husleverantör)

Här är jag nu. 1 är klart. 2-4 är ansökt om och under handläggning. 5 väntar jag på nödvändiga tekniska data från installatören av anläggningen. Har jag missat något nu eller är det något av ovanstående som inte behövs?

Får man gnälla lite om att det är mycket pappersarbete kring att sätta upp solcellspaneler på hustaket? Det kan ju avskräcka många privatpersoner från att ta sig an en annars ganska enkel sak.
 
harry73
Ja du får gärna klaga! Jag förstår inte varför det är så krångligt och dyrt här att ha solceller eller ett litet vindkraftverk. Andra länder har tagit ställning FÖR konsumenter. Sverige verkar ta ställning MOT konsumenter (när det handlar om småskaligt el i alla fall)

Men återkom gärna med feedback efteråt.
- Blir det krångligare att fylla i skatt,
- eller får man skatteåterbäringen först i oktober i stället för juni,
- behöver man förnya certifikat mm. med jämna mellanrum
- mm.
 
Elcertifikat ansökan räcker att göra en gång sedan trillar certifikaten in på ditt certifikarkonto automatiskt de kommande 15 åren!

Uppgifter för skatteåterbäringen 60 öre/kwh skall vara förtryckt på deklartionsblanketten.

Ansök även om UG ursprungsgarantier hos energimyndigheten! Är inte värda så mycket idag men vem vet vad de kommer att betingat för värde i framtiden...

Bygglov behövs inte i alla kommuner/områden

Håller med om att det är onödigt många saker att tänka på, dock så finns det bra vägledning på bla solcellforum.se och på Bengts villablogg. Kan ju vara värt att lägga nån timme på detta då anläggningen kommer att leverera egen el i 25-40 år eller kanske ännu längre!

Att betänka är att 10st paneler ger ett minskat co2 utsläpp på motsvarande 1 ton kol/år. Vilket ju känns väldigt bra att veta när man kämpar med att fylla i alla paper!
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Varför måste man registrera enskild firma för detta?

Jag har för mig (rätta mig om jag har fel) att man kan ha svårt att få a-kassa om man har en firma vid sidan om. Detta innebär isf att man bara ska sätta upp solpaneler om man är säker på att aldrig behöva nyttja a-kassan. Märkligt, minst sagt.
 
Du behöver inte starta firma, det räcker att du momsregistrerar dig.

Om du har en liten anläggning (Villatak) är det inte lönt att skaffa elcertifikat, ursprungsgarantier eller att bli producent. Avgifterna + mätutrustningen är mycket dyrare än det du får i intäkt.

Dvs av de punkter du räknar upp är det inte en enda av dom som du MÅSTE göra (undantaget är bygglov, vilket de flesta kommuner inte har). Det enda som MÅSTE göras är en föranmälan av din elektriker, allt det andra ska du räkna på innan du gör det.
 
När jag fick bidrag för mina solceller så var kravet att jag sålde överskottet. Så jag var tvungen att momsregistrera mig.
 
Tostarp skrev:
Du behöver inte starta firma, det räcker att du momsregistrerar dig.

Om du har en liten anläggning (Villatak) är det inte lönt att skaffa elcertifikat, ursprungsgarantier eller att bli producent. Avgifterna + mätutrustningen är mycket dyrare än det du får i intäkt.

Dvs av de punkter du räknar upp är det inte en enda av dom som du MÅSTE göra (undantaget är bygglov, vilket de flesta kommuner inte har). Det enda som MÅSTE göras är en föranmälan av din elektriker, allt det andra ska du räkna på innan du gör det.
Elmätaren installeras kostnadsfritt av nätleverantören. Vilka avgifter är det i samband med elcertifikat/ursprungsgarantier? Jag trodde det också var kostnadsfritt. Det kan ju ändå röra sig om ett par tusenlappar man får under sommarhalvåret.

Installatören fick inte koppla in anläggningen innan alla papper var på plats.
 
Tror inte det är några avgifter kring det. Det enda som krävs är att den som köper ditt överskott även köper dina certifikat. Jämtkraft gör inte det, t.ex. Sen så behöver du mest troligt en separat mätare som mäter hur mycket el du säljer, om jag förstått det rätt.
 
Blev hänvisad till registrering av enskild firma för momsregistrering. Det är samma blankett så jag hoppas det blir rätt nu. Det är ju bra om man slipper ha en firma på sig i onödan och bara momsen behöver deklareras.
 
Jag är bara momsregistrerad. Men vänta dig ändå en massa samtal från konsulter och diverse säljare som vill pracka på ditt "nya företag" en massa bra grejer...
 
För att få elcertifikat för överskottsproduktionen behövs det ingen ytterligare mätare då dessa mätvärden rapporteras in gratis av ditt nätbolag från deras befintliga mätare. Kostar inte något att registrera sig heller så därför finns det i dagsläget ingen anledning att låta bli, såvida man inte direkt konsumerar all producerad el direkt.

En separat mätare för nån tusenlapp behövs bara då man vill ha elcertifikat för hela sin produktion, alltså även för den el man direkt konsumerar själv.
 
  • Gilla
Emilen och 1 till
  • Laddar…
Emilen skrev:
Hej!

Vi har fått solpaneler installerat på vårt hus och jag håller på att försöka ta mig igenom pappersarbetet med alla handlingar som krävs för att få koppla in och använda dem samt sälja el tillbaks till nätet.

Så här långt har jag kommit fram till att följande behövs:
1. Bygglov hos kommun (ombesörjt av husleverantör)
2. Elcertifikat hos energimyndigheten [länk]
3. Ursprungsgarantier hos energimyndigheten
4. Momsregistrering (registrering av enskild firma) hos skatteverket www.verksamt.se/minasidor
5. Ansökan om anslutning som mikroproducent av el till nätet:
[länk]
6. Ansökan om statligt ekonomiskt stöd (ombesörjt av husleverantör)

Här är jag nu. 1 är klart. 2-4 är ansökt om och under handläggning. 5 väntar jag på nödvändiga tekniska data från installatören av anläggningen. Har jag missat något nu eller är det något av ovanstående som inte behövs?

Får man gnälla lite om att det är mycket pappersarbete kring att sätta upp solcellspaneler på hustaket? Det kan ju avskräcka många privatpersoner från att ta sig an en annars ganska enkel sak.

Hej
Nummer 5 ska göras av behörig elektriker, egentligen innan anläggningen installeras.
Logiken är att solcellsanläggningen blir en del av elnätets infrastruktur, elnätsföretaget behöver därför veta att växelriktaren uppfyller kraven, att säkringen räcker och att elnätet kan ta emot överskottet.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nr 5. Det är en blankett som både jag och installatören behöver skriva under. Frekvensomriktaren är en Steca 8000+ och jag hittade nödvändiga data här som jag har fyllt i.
http://www.steca.com/frontend/stand...ei=177/17716_0x0x0x0x0_img-Y14121946-0001.pdf
Det borde alltså bara vara för mig och installatören att skriva under blanketten och skicka in till nätleverantören. Håller på att försöka få kontaktuppgifter till installatören.
 
De olika nätbolagen har olika rutiner. Eon har en portal som en behörig elektriker har tillgång till.
En behörig elektriker vet processen.

Elektrikern ansvarar för anläggningen gentemot elnätsbolaget.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nu har jag blivit momsregistrerad (tror jag) men hittar inget momsregistreringsnummer någonstans varken på mina sidor på skatteverket eller verksamt. Jag står under företag under verksamt.se som näringsverksamhet men med A-skatt. Mycket förvirrande detta. Är jag en enskild firma eller inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.