Hej,
Äntligen medlem här.
Jag äger en 1 1/2 plans radhus i Malmö byggd 1958. Gavelhus.
Huset är sten hus med siporex + tegel som fasad.
Det är dags att inreda vinden och isolera snedtaket + allt annat som hör till då det ska inredas för boende.
Idag finns ingen diffspärr (plast) under sågspån/kutter/ eller vad det nu heter.
Ska jag sätta plast i taket när det ska isoleras ändå?
Min byggare säger att gaveln inte behöver isoleras utan endast nät+puts då enligt honom ska det redan finnas isolering mellan lättbetongen och tegeln på utsidan? - Du har så på nedre våningen sa han.
Samma för murstocken/skorstenen, dvs att ingen isolering ska beövas endast puts.
Tacksam för alla svar.
 
Redigerat:
Är det verkligen ingen som kan svara på ovan? Jag ska lägga ut lite bilder på hur det ser ut senare under dagen så kanske det kan bli lite tydligare :)
 
gaveln på insidan. Det är alltså denna som jag är fundersam på om det ska isoleras från insidan? Eller räcker det med att det putsas bara? Hur isolerar man gaveln i så fall? DSC_0738.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • DSC_0738_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
här är gaveln på utsidan DSC_0745.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
här syns murstocken (självdrag)skorsten som är ej i bruk. Även här är det tänkt av min hantverkare att det inte ska isoleras utan endast putsas. Den svarta markeringen är där öppningen till trappan ska vara. Till vänster där genomgången till andra delen av vinden som Ej ska isoleras ska muras igen. DSC_0741.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här ska 2st takfönster läggas in. Velux 66x118. DSC_0743.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Troligtvis finns det redan isolering i gavelväggen, så du kan nog göra som byggaren säger.
I taket mellan nedervåningen och vinden, ska du inte sätta någon plast. Men däremot ska du sätta plast i snedtaket efter att du har isolerat. I alla fall om du isolerar med glasull/stenull. Organisk isolering, typ sågspån, behöver inte plast. Men mellan två uppvärmda våningsplan ska ändå ingen plast användas.
 
Siporexen isolerar, men du kan borra ett hål inifrån och se om det även finns isolering mellan Siporex och tegel.
 
För golvet ska det läggas till regel mellan de befintliga för att förstärka golvet. På detta ska sedan läggas på golvspånskivor-foam-parkett. Som ni ser så är det kutterspån idag som isolering. Finns inget plast under kutterspånet. DSC_0740.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En annan sak som alltid har legat där uppe (sedan jag köpte huset 2010) är detta vita puts/mjöl liknande saken. Det kan omöjligt vara vitmögel eller mögel. Den dammar som fan. Luktar inget konstigt egentligen i vinden. Jag tror att byggarna har sla DSC_0739.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
rvat och smutsat ner slängt putsbruk när huset byggdes eller liknande? Vad säger ni?
 
Takstolarna ska alltså växlas och förstärkas. Ska försöka få in balk från gavel till andra sidan för att förstärka stolarna ännu mer. Öppna upp vid takfoten utåt så att det kommer in tillräckligt med luft mellan råsponten och massoniten.
Nu när ni har sett bilderna och kanske har fått en bättre bild utav planen för inredningen. Kom gärna med frågor och idéer på vad som ska göras eller om det är något annat som jag har glömt.
 
Jag funderar även på ventilationen av själva rummet på vinden.
Idag har jag alltså självdrag utan till lufts ventiler. Jag vet inte var den friska luften kommer ifrån egentligen? Friskluft ventiler finns dock i källaren. Jag funderar på att lägga in tillluftsventiler i alla sovrum + kök+ vardagsrum och sätta in fläkt i badrummet som ligger på andra våningen. Men hur gör jag med rummet på vinden vad gäller ventilationen? Tillluft i gaveln? Men egentligen vill man väl helst få ut fukt och dålig luft från rummet på vinden än frisk luft?
 
tack för att du tog dig tid att svara :)
 
Du bör ju kunna se hur väggen är konstruerad på ritningen som du borde ha tillgänglig oavsett eftersom du ska göra ett så stort ingrepp.

Det är ju inte helt ovanligt att den delen av väggen är annorlunda än väggarna där nere eftersom det var ett kallutrymme och inte avsett för att användas. Om man tittar på de två första bilderna så ser det ut som att bakmuren nere är murad med ett lite tjockare siporexblock än gavelspetsen. Men det kan vara som bilden luras och att det bara är putsen som slutar lite konstigt nertill. Men istället för att gissa så skaffa fram en ritning om du inte har det redan.

Edit: Kontentan är att man kan inte utgå ifrån hur väggarna nere är byggda när man ska bedöma hur gavelspetsen är byggd.
 
Redigerat:
Hej,
Det framgår inte av de ritningarna som finns tillgängliga hur huset är byggt, material osv.
Nej det ska vara samma siporexblock som på nedre våningen.
Men finns det ett smidigt sätt att se om det finns isolering mellan siporex och tegeln på utsidan? Någon nämnde att borra ett hål men hur mycket ser man genom ett hål?
Och om det inte finns isolering, ska det isoleras från insidan då på samma sätt med i detta fallet stålreglar-isolering-plast-gless-gips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.