Jag ska testa vilket uppvärmningssätt som är mest effektivt av vårt uterum. Uterummet är dåligt isolerat och används inte nu på vintern. Jag ska testa infravärme, fläktar och element.

Hur är det bäst att gå tillväga?

Termometer mitt i rummet och utgå från t.ex. -2 grader, värma till +20 grader och sen kyla ner rummet och testa igen med nästa uppvärmningsmetod? Effekten på de redskap jag använder kommer tas hänsyn till.

Men hur blir beräkningen?

Jag tar ju tid såklart, men finns det något mer vetenskapligt förhållningssätt?
Någon formel t.om?
 
Vår besiktningsman sa att man inte bör värma upp uterummet (iallafall vårt). Om det inte är byggt för det så finns risken att tvinga upp varm luft i huset och upp på vinden, som sen kondenserar och bildar fukt..
 
Okej, men det ska inte vara några problem för mig då det är byggt så att man ska kunna värma upp det. Det ska bara användas en kväll men är ändå intresserad av vilket tillvägagångssätt som är effektivast/billigast. Testar vänner fläktar osv nu för senare inköp av egna redskap.
 
Teoretiskt kommer all tre sätten dra lika mycket, elvärme alla tre. Infravärmen kan dock värma termometern snabbare samtidigt som det är iskallt under ett bord. Långsammare uppvärmning ökar också värmeläckaget under själva uppvärmningen pga just längre tid.
 
Solen förstås :)

En byggfläkt är nog det effektivaste, ju mer kilowatt ju fortare går det förstås.

Vart 5-6 minus här inatt, i uterummet sjönk de precis under nollan, fick en pling från Veran om det i morse, vid middagstid var jag ute och hämtade en dricka, då var det 16 plusgrader, nu är det åter några minusgrader utomhus och i uterummet har det sjunkit till 8+.
 
peternicklas
Ska du mäta det riktigt så måste tempen hinna sjunka på allt material som finns i rummet. Är inte bara luften som tar värme.
 
Poängen med infravärmare är att de strålar värme direkt på dem som sitter under. Det blir komfortabelt att sitta där redan innan luften är varm. Så det kan möjligen vara effektivare i den bemärkelsen att du inte behöver slå på dem i förväg. Nackdelen är att det blir kallt om fötterna om man sitter vid ett bord.

Med en värmefläkt med hög effekt går det som fortast att värma upp luften. Har den hög effekt så har den naturligtvis hög anslutningseffekt vilket huvudsäkringarna måste kunna leverera utöver vad huset drar i övrigt.

Element är lämpligast om du vill hålla varmt för jämnan.

Samtliga värmekällor du föreslår är varianter av direktel, så enda sättet att minska energiförbrukningen är genom att hålla nere tiden det är uppvärmt samt att hålla nere temperaturen. Beräkningar om de skall ha någon relevans lär inte vara enkla att åstadkomma.
 
Jag har vänner som värmer sitt uterum med en liten gaskamin. Smidigt som tusan och skön värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.