Har nu ett tag efter goda råd här haft att värmekurvan styrt värmen i huset med termostaterna på max. Men när temperaturen passerar upp precis över 0:an så märks det att det blir lite kyligare i huset, det går ner 0.3-0.5 gr utslaget på ett dygn. Så fort temperaturen går ner under 0:an så blir det behagligt igen.

Vilket är bäst att motverka detta, fininställningen eller knäcka kurvan och isåfall hur mycket?
Har idag fininställningen på 2.0 men det hjälper inget tycker jag.
 
Så är det i massor av hus. Just runt 0°C behövs det lite extra värme för att det ska kännas bra. En del har en extra höjning inbyggd där, men många system har inte den finessen.
 
Vilket då innebär knäcka kurvan och öka temperaturen mellan 0-+5? Hur mycket?

Fininställningen har jag förstått gäller när det kryper upp längre kring +10 eller är jag ute och cyklar?
 
Det behövs nog bara några graders extra framledningstemperatur vid kanske -1°C - +3°C eller så.
 
Har du rätt tempratur vid -5 & vid +5 så har du rätt kurva & behöver bara knäcka kurvan.
men om du har för kallt alltid när det är "varmt" ute så har du en för brant kurva & måste välja en lägre kurva, samt öka finjusteringen gör att få samma framledningstempra tud vid -5 där du hadde bra inomhus temp
 
Ok tack för tipsen, knäckt kurvan vid 0 nu och skall avvakta och se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.