20160207_191210.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bastulavar monterade. Sätter nog ett stödben på mitten.
 
  • Gilla
Charlie2 och 4 till
  • Laddar…
20160216_230806.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörr och ryggstöd monterat. Upptäckte att jag kommer behöva sätta fast övre bastulaven. Med ryggstöd så vill den glida frammåt när man lytar sig tillbaka.
 
  • Gilla
keckepro
  • Laddar…
20160214_193040.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En armatur ska man också ha i bastun. Jag fick vända den uppochner för att in överskrida min måttet till innertaket. Inte kan det väl göra något om lampan i armaruren peker neråt?
 
Screenshot_2016-02-07-20-47-37.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Martin Granqvist skrev:
[bild]
Aggregatet köptes på K-Rauta. Dom har kampanj just nu. Har även inhandlat 80 kg bastusten. Jag hoppas att den klarar att värma bastun trotts att isoleringen på vissa ställer inte är 100%. (Aldrig mer byggmax isolering på rulle) Är det någon som använder detta aggregat?
 
Isolering på rulle kör man i bjälklag och på vind, har du använt det till väggarna?
 
Vilken takhöjd har du? Jag funderar också på att bygga bastu i källaren och har bara 193 cm, och de såg inte så högt ut hos dig heller.
 
Jag har 210 cm till panelen i taket.
 
I min snålhet så använde jag isolering på rulle till väggar och tak. Massa extrajobb för att få det ok. =lärdom
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
20160218_225519.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter ca 35 min på full effekt
 
  • Gilla
gunnarek och 1 till
  • Laddar…
20160218_225450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Charlie2 och 1 till
  • Laddar…
20160218_214851.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
danpih och 1 till
  • Laddar…
Hade jag valt ett aggregat idag hade det blivit något sådant som du har installerat. Det vi har idag tar 30 kg och 50-100 kg hade inte varit fel när man bastar vid 65-70 grader.
 
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
D
riktigt bra tråd detta :D kommer vara till stor hjälp när jag ska bygga bastu!
 
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
Avslutar denna tråd med avrapportering från premiärbastun. Ikväll så bastade jag c 3X20 minuter. Rummet utanför steg till ca drygt 20 grader varmt efter ca 1 timmes bastubad på full värme. Perfekt att sitta och eftersvettas mellan baden. Bastun stiger till ca 75 grader efter en timme på full värme. Kommer framöver att köra full värme ca en timme och vrida ner på häften när det är dags att kliva in. stenmagasinet håller värmen bra, säkert i 20 min.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.