Moving
Förstår inte hur man kan titta på ett hus i 10 år, de redan lagt bud på men inte fått och sedan hittat det av en slump på Hemnet. Själv hade jag hållit kontakt med ägaren för att slippa mäklare och fler köpare.

Elakt av Wingårdh senast att anmärka om altan-tak till oss men inte ägarna?

Korkat med fågelsjö före huset så pengarna tog slut. Risk för mygg?

En dyr villa i skogen kan nog bli svårsåld.
 
Moving skrev:
...
Korkat med fågelsjö före huset så pengarna tog slut. Risk för mygg?

En dyr villa i skogen kan nog bli svårsåld.
Det nämndes i början av programmet en budget på 7,5 miljoner kr.
Och den överskreds väl med en mille på slutet.
Bara fönstren kostade visst 600.000 kr. Till mitt hus kostade de väl en tolftdel av detta.

Ja, det kan nog bli svårt att få igen de pengarna när förhållandet spricker.
Men så är det väl med drömmar, alltså även husdrömmar, de spricker lätt.

F.ö. ett mycket märkligt hus.
Vore intressant att höra lite fakta om energianvändning också.
 
Redigerat:
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Såg ni någon trappa upp?
 
yonna skrev:
Såg ni någon trappa upp?
När du säger det så, nej.
Men höjden över mark var mycket lägre på baksidan, mot berget,
så det fanns kanske en ingång där.

I det sammanhanget kan man ju också fundera över hur huset uppfyller tillgänglighetsreglerna.

Tyckte dock att jag såg något uppmurat som kunde vara ett garage långt till höger under den helglasade långsidan.

Förresten, begreppet långsida har fått ett ansikte (y)
 
Moving
KnockOnWood skrev:
Det nämndes i början av programmet en budget på 7,5 miljoner kr.
Och den överskreds väl med en mille på slutet.
Bara fönstren kostade visst 600.000 kr. Till mitt hus kostade de väl en tolftdel av detta.

Ja, det kan nog bli svårt att få igen de pengarna när förhållandet spricker.
Men så är det väl med drömmar, alltså även husdrömmar, de spricker lätt.

F.ö. ett mycket märkligt hus.
Vore intressant att höra lite fakta om energianvändning också.
ÖS blev bara en låda som Wingårdh retades om.

En av flera där vi sett rätt hus på fel plats, men vill man ha en stor tomt och enplanare funkar inte tätort utan massvis med pengar.

Verkade stå på träpelare också.

Dom verkade inte vara så rika, fönstren blir nog slöseri= ännu mer svårsålt.

Ska kolla det vita huset innan, om det passade alla barn.
 
Moving
yonna skrev:
Såg ni någon trappa upp?
Var väldigt mörkt under
 
Moving
KnockOnWood skrev:
När du säger det så, nej.
Men höjden över mark var mycket lägre på baksidan, mot berget,
så det fanns kanske en ingång där.

I det sammanhanget kan man ju också fundera över hur huset uppfyller tillgänglighetsreglerna.

Tyckte dock att jag såg något uppmurat som kunde vara ett garage långt till höger under den helglasade långsidan.

Förresten, begreppet långsida har fått ett ansikte (y)
Var nog ingång på baksidan. Och en massa att ploga eller man får ha avtal.
 
Jag tror att entrén var på ovansidan. Längst till höger på framsidan tyckte jag mig dock se en garageport och en dörr.
 
Moving
Jag saknar planritningar, glimtar de bara förbi i början?

De utan barn hemma har en stor enplanare, de som var 4 och skulle bli 5 verkade inte ha en massa rum i sin 2 plans, så jag tänkte var ska alla barn bo.
 
Moving skrev:
Jag saknar planritningar, glimtar de bara förbi i början?
Planritningarna visas i början, ganska ingående. Man får se både planritningen rakt uppifrån och 3D-renderingar i olika vinklar. Generellt tycker jag det är mer fokus på själva bygget i årets säsong jämfört med förra säsongen. Det är trevligt.

Jag undrade också hur de fått genom energikraven i det senaste programmet. OK, visserligen säkert minst 50 cm lösull i golvet men kan det kompensera fönsterväggarna? 4-glas argonfyllda extremisolerade fönster med guldbeläggning?
 
KnockOnWood skrev:
Vore intressant att höra lite fakta om energianvändning också.
Ja absolut. Det blir ju en ovanligt hög siffra på "löpmeter yttervägg/area"
 
Jag tycker Byggahus borde göra en uppföljning av det som inte framgår, energi, speciella lösningar mm som medlemmarna efterfrågar.Svt har inte den kunskapen eller kanske ens intresset av dyka ner så djupt som vi önskat här :)
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Vad skall de ha under huset ? Blir fort "lite" ogräs där och vad jag såg var det inte ståhöjd.
 
Jag skrev till SVT angående ett mer tekniskt program:

Skulle det gå att utifrån samma råmaterial göra två olika programserier - ett "livsstilsprogram" som idag (Husdrömmar), och ett mer konsumentinriktat/tekniskt/vetenskapligt program som ligger någonstans mellan Grand Designs och gamla Plus/Trafikmagasinet?

I t.ex Säsong 2 Avsnitt 8 av Husdrömmmar hade Gert Wingårdh gärna fått gå in mer i detalj på för- och nackdelar med totalentreprenad. Något som jag förstår inte ryms inom "Husdrömmar", men som många skulle vilja veta mer om. Skulle även gärna se mer detaljer om planeringen av bygget, både den ingenjörsmässiga konstruktionen och själva byggplaneringen, inkluderat kontakt med myndigheter.
Jag verkar kanske ha fått ett litet napp...:
http://www.svt.se/tittarservice/tyck-till/dialog/1049879
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Vi håller på med en artikel om förra veckans hus och jag kan nog ordna en om det här huset också.
 
  • Gilla
kallun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.