Fick ett samtal av en telefonförsäljare som ville poängtera värdet av att de hade försäkringsskydd för äkta hussvamp med i sina villkor vilket, enligt försäljaren, de flesta andra inte har. Det var väldigt värdefullt och nåt som han tyckte jag behövde i Bergslagen.
När jag sen kollar så stämmer det att äkta hussvamp är undantagen i vår nuvarande försäkring.

Är det nån som har koll på det här? Inte svårt att inse hur otrevlig äkta hussvamp är men hur ser dess utbredning ut och vilka typer av hus är större riskobjekt än andra?
Jag har aldrig hört talas om något hus på våra trakter som drabbats av nåt sånt.
 
Åsa Lund
Har haft hussvamp i Torp i Falköping.
Hussvamp ingår i Trygg-hansas försäkring, vet att det inte ingår i så många andra
 
Ingår i Länsförsäkringars försäkring i Skåne men kan nog skilja beroende på vilken del av landet man bor i.
 
När ja jämförde de 4 stora bolagen inför husköpet för ett par år sen så ingick försäkring mot hussvamp i samtliga, Folksam tror ja hade bäst stöd vid problem med hussvamp, fanns en klausul dock att de fick komma ut o besikta huset innan skydd mot svamp osv trädde in, och att man måste ha försäkringen i minst 6-12 mån innan den trädde In
 
Jag köpte hus i somras och jämförde då också de flesta stora försäkringsbolag. Jag tror inte att det var någon som hade det i sitt grundpaket, man behövde oftast skaffa ett utökat paket. Jag valde Folksam, där det ingår i "stora villaförsäkringen". Jag vill i alla fall ha det skyddet då hussvamp ju kan vara väldigt allvarligt och innebära totalskada på huset om man drabbas av det, även om det nog är ganska ovanligt på min typ av hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.