Igår satt jag och gjorde ritningar på ett dröm hus. Vi vill ha en öppen planlösning men hur funkar det med bärande väggar? Huset jag har ritat är 11m brett och 21m långt här nedan följer en ritning. Någon som har några tips? Kan man fälla in en balk tvärs över med stolpar som stöd? Kan man göra ytterväggar som bärande? Det ska även vara en ovanvåning på huset vilket man måste ta hänsyn till. Ursäkta att bilden är lite suddig men hoppas ni kan se ändå.
IMG_67091.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Drömmen är alltså en herrgård? ;)

Ja, det går att fälla in balkar och sådant. Långsidorna är i princip alltid bärande, beroende på konstruktion kan även kortväggar och fönsterpartier vara det. Men har du tänkt på att 11*21 är 231 kvm, och då har du inte räknat in övervåning och garage.

Prova att rita upp detta på ett lite större papper och klipp ut möbler i samma skala och provmöblera lite.
 
Ska huset vara i ett plan? I så fall blir det enklast med fribärande fackverkstakstolar. 11 m spännvidd är inte något problem.
Det blir lite mer avancerat om ni ska ha inredd övervåning också, men det går att lösa …
 
Tack för ditt svar!
Ja jag är medveten om storleken :). Men måste man fälla in en balk eller räcker de med ytterväggarna?
Och tack för möbleringstipset! :)
 
Ja de ska vara en inredd ovanvåning det är där alla sovrum och kontor ska vara kan lägga upp bättre bilder ikväll så kan du få se helheten :)
 
Här är tre bättre bilder en på bottenplan och en på ovanvåning och en på båda, är planlösningen på botten plan möjlig med en sådan planlösning på ovanplan om inte vad måste man ändra på? :)


20160216_164023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




20160216_164003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




20160216_164008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Som de ovan skrev. Klipp ut dina möbler och testa hur du vill möblera ditt hus.

Ett bra tips som brukar ges när någon vill rita sitt drömhus är att titta i huskataloger. Även om man kanske inte vill bo i ett kataloghus så är husen ritade av arkitekter som vet hur de flesta vill ha det.

Att bygga ovanstående hus på nästan 500 m2 skulle säkert gå med flera stolpar som bär upp mellanbjälklaget till andra våning... men jag tycker att huset kräver flera tankevändor innan du går till en byggmästare med det.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Har du en sektion på huset också?
Jag tänker speciellt på övervåningen, som ser att bestå av en nästan 20 meter lång, smal korridor.
Samt en mängd smårum under snedtaket med ståhöjd? Finns det möjlighet till ljusinsläpp i dessa rum?
Det beror naturligtvis på vägghöjder.
Men det hela ger lite anstalts- eller förrådskänsla.

Och trappans placering i bortersta hörnet av vardagsrummet. Är det så praktiskt?
 
Ett par tankar till:
Badrum mitt i vardagsrummet är ingen bra idé alls.
Trappan längst in i hörnet i vardagsrummet är inte heller nån bra idé.
Allrummet du ritat på garaget har ingen passage till resten av huset.
Med så många sovrum bör du fundera på ett tredje badrum/toalett
Du måste ha ett sovrum på bottenvåningen.

Förutsätter för övrigt att det är en dröm, eller att du har rejält gott om pengar. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
dj_fluffy
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Har du en sektion på huset också?
Jag tänker speciellt på övervåningen, som ser att bestå av en nästan 20 meter lång, smal korridor.
Samt en mängd smårum under snedtaket med ståhöjd? Finns det möjlighet till ljusinsläpp i dessa rum?
Det beror naturligtvis på vägghöjder.
Men det hela ger lite anstalts- eller förrådskänsla.

Och trappans placering i bortersta hörnet av vardagsrummet. Är det så praktiskt?
Jo de kommer bli en lång korridor men rummen kommer inte ha snedtak för där kommer en liten vind också för vill undvika snedtak, vet inte riktigt hur man ska placera trappan hur hade du gjort? :)
 
Anna_H skrev:
Ett par tankar till:
Badrum mitt i vardagsrummet är ingen bra idé alls.
Trappan längst in i hörnet i vardagsrummet är inte heller nån bra idé.
Allrummet du ritat på garaget har ingen passage till resten av huset.
Med så många sovrum bör du fundera på ett tredje badrum/toalett
Du måste ha ett sovrum på bottenvåningen.

Hur hade du placerat badrummet på nedanvåning?
Och trappan hur hade du gjort med den?
Allrummet har ingen passage för vi vet inte om vi vill ha från huset eller en trappa i garaget vi bara skrev allrum blir kanske förråd eller något annat men tack för du är uppmärksam :)
Och varför måste vi ha ett sovrum på botten plan?
 
Kallebo skrev:
Som de ovan skrev. Klipp ut dina möbler och testa hur du vill möblera ditt hus.

Ett bra tips som brukar ges när någon vill rita sitt drömhus är att titta i huskataloger. Även om man kanske inte vill bo i ett kataloghus så är husen ritade av arkitekter som vet hur de flesta vill ha det.

Att bygga ovanstående hus på nästan 500 m2 skulle säkert gå med flera stolpar som bär upp mellanbjälklaget till andra våning... men jag tycker att huset kräver flera tankevändor innan du går till en byggmästare med det.
Tack för svar :)

Denna ritning är långt ifrån den slutliga bara satt igårkväll o rita i drömde hade inget annat att göra, har lite kontakter med arkitekter som jag ska prata med också :)
 
Det måste fungera för handikappade när man bygger nytt eller gör en större renovering. Jag hade lagt badrum, en rejäl klk, ett sovrum och trappan i anslutning till entré och kök, så att vardagsrummet får "vara ifred".

Då får du också en naturlig uppdelning på övervåningen, med trappa, badrum och "uppehållsrum" i mitten och sovrumsavdelning på vardera sidan. Då blir det ingen hotellkorridor.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Anna_H skrev:
...
Då får du också en naturlig uppdelning på övervåningen, med trappa, badrum och "uppehållsrum" i mitten och sovrumsavdelning på vardera sidan. Då blir det ingen hotellkorridor.
Det var så jag tänkte också, men jag formulerade det inte lika bra som Anna_H (som vanligt :surprised: ).

Trappa, badrum och allrum i mitten, och sovrummen vid gavlarna.
Så får ni ljus in i sovrummen från flera håll, och det blir mer avskilt.

Men om det skall bli två fulla våningar utan snedtak + vind blir det väl ett väldigt högt hus?
Vad säger planbestämmelserna om hur ni får bygga? Eller är det utomplans?
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Det var så jag tänkte också, men jag formulerade det inte lika bra som Anna_H (som vanligt :surprised: ).
Jobbar med att skiva manualer ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.