Snailman
Vägguttagen tänkte jag placera på 1300mm höjd, ska också ha några utanpåliggande trefasuttag.

tänkte ställa bilen i högra porten (kör in inte backar) så går ur på vänster sida av bilen i mitten av garaget.
ska jag sätta strömbrytaren för ljuset mellan portarna eller någon annanstans?
garaget är hopbyggt med huset, så jag får väl ha strömbrytare vid dörren mellan garage och hus också.

hur har ni gjort?

Har fönster på vänsta sidan av garaget så tänkte ha bänkar där för hobby, så länge jag inte har en bil till i garaget.

Elcentralen ska jag ha i huset strax innanför dörren mellan garage och hus (är tvättstuga med värmepump) eller är det bättre att ha en egen för garaget?

(Elskåpet för inkommande är i garageväggen med ett tomrör till teknikrummet där elcentalen ska vara, det sitter långt in i garaget på vänster vägg någon meter från husdelen)

Tänkte förbereda väggar och tak närmast portarna, så jag kan montera portarna och då behöver dosor och rör läggas in i väggar och tak. blir dubbelgips i tak är lite osäker på väggarna då jag har utegips, men får fråga det nån annanstans i forumet.
 
Redigerat:
Styr en lampa med rörelsedetektor, sedan kan du placera belysningsknappen till allmänbelysningen där det känns som bäst.
 
Snailman
Immobil skrev:
Styr en lampa med rörelsedetektor, sedan kan du placera belysningsknappen till allmänbelysningen där det känns som bäst.
ja, tror jag sett nån skriva det på forumet tidigare, då skulle det nog räcka med strömbrytare vid dörren in till husdelen, är ju inte långt till den från att man klivit ur bilen heller.
 
Du kan ju också montera ett par trappbrytare, så kan du tända och släcka på fler ställen.

Jag har en liten myslampa i portmotorn, men saknar du det så sätt en timer/rörelsestyrd så du slipper lämna tänt när du kör iväg
 
Snailman
Ja, jag har ingen dörr ut bredvid portarna utan då får man gå genom en port (tror inte det är så troligt ), eller genom tvättrummet som har en dörr ut. så det är nog onödigt med trappbrytare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.