Hej!

Familjen har idag en väldigt nergången sommarstuga på strax över 100 kvm. Efter att Munters besiktningsman varit där ett par timmar kunde han konstatera att syllarna behövdes bytas, golvreglar bytas, fukt i väggarna. Med andra ord behövs allt bytas ut i stort sett.


I samband med en totalrenovering tänker vi även byta fönster och vinterbona huset.

Grunden är torpargrund.

Givetvis är det svårt att säga vad det exakt kostar, men vad skulle det kunna kosta per kvm att totalrenovera?
VVS, EL och allt.
 
Om du skall göra allt det där och även få modern isolering för åretruntboende, så är väl frågan hur mycket charm som finns kvar sedan. Menar att det mesta av gamla snickeridetaljer lär ju behöva tas bort. Om du förtjockar väggarna med modern isoleringsstandard, så tror jag att det blir finare med ett nybygge, än att bygga på en gammal vägg.

En tanke är ju att riva och bygga nytt runt de öppna spisar som finns, och ev. ta tillvara detaljer som kan passa in i det nya huset. Om du bygger på samma grund (förutsätter att det går att få den att fungera så du inte får ny röta).

Tror att ett nybygge blir billigare och mer ändamålsenligt.

Skall du "bara" sanera och byte murket materila och inte ha åretruntboende så kanske en renovering är vettig.
 
Bygger man nytt så brukar man säga mellan 12-15.000:- per kvm. Det är väl lite billigare på renovera.Men det hänger ju också på vart det ligger. Det skiljer sig väldig mkt från en stor stad till en liten. Jag vet ett par som byggde nytt för 8000:- kvm tex. Har ni bara tid och tålamod så är det ju inga problem att återskapa det i gammalstil. vilket jag också skulle gjort.Jag förstår om ni inte vill bygga nytt när det gäller ett sådan ställe.
Men ta dit en snickare så kan han ju säga vad det kan hamna på..

Lycka till! :)
 
Jag har någon magskänsla (baserat på egen renovering) att det kan röra sig om en 3-5000sek per kvm om du gör jobbet själv. Då räknar jag in takomläggning, värmeanläggning, el, badrum, kök alla invändiga utskikt, fönster, fasad osv osv.
 
Nu är vi lite mer än halvägs genom vår renovering och man börjar få perspektiv på saker och ting. Vi kommer ha gjort om alla rum, golv väggar tak (Ink golvbjälksbyte ibland/ alt uppbilning och omgjutning av platta.) Vi har gjort om planlösning mycket och flyttat rum rivit bärande ballkar osv. Nytt grovkök, kök, 2 st nya badrum (ett badrum kvar), renoverat 3 toaletter (1 kvar). Vi gör har gjort allt själv utom byte av panna, dränering/markarbeten och takbyte. Största posten var taket som fick göras om helt, inklusive takstolar. Till våren ska vi putsa om hela huset.

Vi kommer troligen hamna på 1,2 miljoner i renoveringskostnad för vårat 250 kvadratmeter stora hus. Det blir strax under 5000 kr kvadratmetern. Andra projekt tilllkommer säkert som kakelugnuppsättning (Finns än så länge bara i kartonger på vinden) samt uppbygnad av en glasveranda men det får skjutas på framtiden.

Bara som kuriosa kan nämnas att vår ursprunglig budjet var på halva denna summan. Naivt ja… :) Detta har nu löst sej ekonomiskt men jag tror det är vanligt att man misskalkulerar när man köper sitt första hus. Kanske är det bra att man är lite blåögd i början så att man vågar sej på projekt men man ska akta sej för att inte ta sej vatten över huvudet. Personligen vet jag inget roligare än att renovera och kan hålla på 10-12 timmar dag ut och dag in, MEN även material kostar och då måste man jobba "vanligt" också, så man kan köpa material. Jag jobbar minst jobba 2-3 timmar på huset varje dag när jag jobbar "vanligt", helger ca 10 timmar. Å jag tycker bara det blir roligare och roligare. Anledningen till det höga tempot är att jag vill ha så mycket som möjligt av de stora sakerna färdiga tills vi får barn, sedan antar jag att renoveringen får gå lite på sparlåga.

På skoj kan man säga att inkluderar vi att någon skulle utfört det arbete vi lagt ner med 300 kr/timme skulle notan nog överskrida 2,6 miljoner å då jobbar vi ändå relativt snabbt. Räknar man så blir det ett sjukt dyrt hus men det blir "vårat" hus till 100%, unikt och det är värt alltihop!

mvh plexi
 
Tack för svar så här långt.
Vi skall inte göra något själva, mer än möjligtvis riva det som snickaren säger till oss.
Gräva ut grunden och liknande kräver ju inte så mycket kunskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.