Hej ,

Far köpte billigt ett bubbelbadkar men har problem med att koppla ihop en kabel och därför vänder jag mig till er här om det finns någon som kan hjälpa mig med att lösa problemet. :(
Jag har bifogat bilder som ni kan se. Det finns 4 kablar. Tre av dessa vet jag var de ska vara kopplade. Det är kabel nr 4 som jag har markerat som jag inte har en aning var det ska kopplas.
Vid motor finns en liten ”grej” (ber om ursäkt efter som jag inte vet vad det är kan jag inte heller döpa det till nåt annat än en ”grej”) och från den går kabel nr 4.
Jag kontaktade Gustavsberg och frågade om de kunde skicka mig kopplingsschema men tyvärr hade de inte enligt personen som jag pratade med. Konstigt.
Har sökt och sökt på nätet utan att hitta något svar. Därför bestämde jag mig för att ställa min fråga här och hoppas att någon kommer att svara.
Tackar i förväg för all hjälp.
Mvh,
Miro
 
  • pic1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • pic2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • pic3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • pic4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • pic5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PIC6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
220V, tillverkat före ca 1983?
Tyvärr ser kretskortet ut att vara kraftigt korroderat på sina ställen. Är du säker på att det fungerar?
Du har väl jordfelsbrytare? Jag skulle aldrig våga koppla in sån gammal skit annars.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med kabeln.
 
Slangen som hänger bredvid oansluten, är det samma som grenar sig från insuget på stora pumpen?

Det kan kanske vara en luftrump om karet har sån funktion, då borde plint 8-9 stämma..

Annars kanske en magnetventil för att släppa in luft eller släppa ut kvarstående vatten i slangar...

Klisterlappan på sidan ger kanske något...
 
Hör med dem din far köpte detta av, om hur de kopplade detta? El och vatten kan vara ganska vanskligt. Risken finns att man blir kokt i badkaret.. :(
 
Tack alla ni. Ärligt talat blev jag skrämd av snaggletooth-s inlägg och kommer att övertala far att inte ge sig på att koppla ihop det med ström. Det får nu bli ett vanligt badkar i källaren :)
Ni har rätt, mycket kan gå fel och då blir det...neeeej tack!
Tack än engång
 
snaggletooth skrev:
Är du säker på att det fungerar?
Självklart, det står OK på kortet.:wow:

Hur många ledare är det i ledning 2? Om det bara är två kanske kabel 4 ska in i de sista två platserna i den plinten? Annars förstår jag inte varför man klipper två och skruvar loss två ledare i samma kabel.
 
Jonas L 84 skrev:
Hur många ledare är det i ledning 2? Om det bara är två kanske kabel 4 ska in i de sista två platserna i den plinten? Annars förstår jag inte varför man klipper två och skruvar loss två ledare i samma kabel.
Verkar rimligt att de ska in på plint 8-9, märkt "LUFT MOTOR" delen sitter vid inlopp till cirkpumpen och skulle kunna styra lutinblandning där. Som sagt se till att det skyddas av JFB om du ska koppla in det, det är inte mycket som pga åldern skulle vara farligare än ett nyare sånt bad. Allt bra skilt åt via trafo på kortet och rejäla reläer för styrning av nätspänningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.