Hej alla!
Köpte byggsats och har lite problem! Jag får inte upp nån värme i bastun, det är 80 grader även fast jag har vredet på max! Har harvia rock aggregat 6kw och bastun är på 7m3.
Själva bastun står på justerbara plastfötter så det blir en luftspalt på 3cm runt hela bastun, är det bra? Blir det inte för mycket luftdrag?
tacksam för svar från er experter!
 
Det ska inte spela någon roll hur stor öppning du har nere vid golvet, bara du kan strypa öppningen för utluften under taket.
 
Litet aggregat? Dom brukar säga 1kw per m3. Men tycker +-1 m3 borde inte göra så stor skillnad.
 
Har du anslutit aggregatet rätt så att du får full effekt?
 
Hur har du gjort med vetilationen? Har en granne som inte satt in- och utluft på rätt ställe. Det fick till följd att luften inte cirkulerade via aggregatet och därför inte värmdes upp.
 
hejsan,lurar på att köpa samma bastupaket som du har pellefant,min blir dock 2.20 X 1.8 med 6kw aggregat.Undrar bara om du är nöjd? Hur lång tid tar det att montera ihop den? Svårt?

Någon mer som har erfarenheter av denna typ av bastubyggsatser?
Har varit utan bastu nu i 4 månader abstinensen börjar bli outhärdig. ;)
 
Sisu skrev:
Hej alla!
Köpte byggsats och har lite problem! Jag får inte upp nån värme i bastun, det är 80 grader även fast jag har vredet på max! Har harvia rock aggregat 6kw och bastun är på 7m3.
Själva bastun står på justerbara plastfötter så det blir en luftspalt på 3cm runt hela bastun, är det bra? Blir det inte för mycket luftdrag?
tacksam för svar från er experter!
80 grader är ganska varmt (tillräckligt) men värmen kommer ju inte förrän du kastar vatten på stenarna. Är det kallt ändå så då har du nog fel på både aggregatet och termometern.
 
busnut skrev:
Det ska inte spela någon roll hur stor öppning du har nere vid golvet, bara du kan strypa öppningen för utluften under taket.
Håller med busnut. Prova att stänga frånluftsventilen helt till att börja med. Sedan får du räkna med att en mindre aggregat inte pallar hur mkt vatten som helst. EN liten mängd stenar + låg effekt är inte bästa förutsättningarna helt enkelt.

En vedaggregat på sådär en 8-15kW tål ju nästan hur mkt vattenbegjutning som helst. Det är där skillnaden märks mest mellan el- o vedaggregat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.