Bättre om du får plats med kopplingsdosa då det ej får vara brännbart material vid kopplingsställen, eller bygga hela grejen som en stor plastlåda 😉

Eller köp nåt sånt här http://www.hidealite.se/Produkter/Inomhus/Drivdon/Tillbehor/D-Box/1511864-2365491.html?variantId=2365473
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för svar. Så OM jag skulle klä insidan med plåt eller plast så skulle jag vara "hemma" då det blir som en egen kopplingsdosa, fast modell större?
 
Andy_fix skrev:
Tack för svar. Så OM jag skulle klä insidan med plåt eller plast så skulle jag vara "hemma" då det blir som en egen kopplingsdosa, fast modell större?
I princip ja, sen så får elektrikern göra sin bedömning om han kan göra installationen så som du vill på ett elsäkert sätt. 😊
 
Hur mycket plats har du ca?

Jag har tagit en plastkapsling som denna
http://www.elbutik.se/product.html/plastkapsling-ip-65?category_id=1903
(ta en i lagom strl)

Borra upp hål till rören i kapslingen och montera såna här anslutnings muffar.
http://www.elbutik.se/product.html/anslutningsmuff?category_id=1968

en bit dinskena
http://www.elbutik.se/product.html/plastkapsling-profilskena-din?category_id=1905
Montera den en bit ifrån toppen på lådan. så du får plats med dina drivare under dinskenan.

Sen monterar du koplingsplintar på Din skenan typ dessa.
http://www.elbutik.se/category.html?category_id=1910

använd höger sida på dinskenan till matningen till drivdonen och vänster sida ut till armaturerna och plintar i mitten till dimmerna. tex.
 
Andy_fix skrev:
Tack för svar. Så OM jag skulle klä insidan med plåt eller plast så skulle jag vara "hemma" då det blir som en egen kopplingsdosa, fast modell större?
Den frågan går inte att svara på. Som jag skrev så beror det på ifall du har exponerade enkelisolerade ledare i "dosan", i vilket fall kraven finns beskrivna i SS-EN 60670-serien (ps. det är enklare att köpa en färdig dosa som är tillverkad enligt denna standard ;) ). Men om alla kablar och apparater har sina två skyddsbarriärer så ställs inga krav på elektrisk isolation och mekanisk hållfasthet etc på "dosan". Du bör alltså se till att tilläggsisolera eventuella enkelisolerade ledare.

Vidare beror det på om alla apparater klarar den miljö som finns i dosan, det är främst värme som kan bli ett problem. Ta-temperaturen som finns angiven på drivdonen får inte överskridas. Men din dosa ser så pass stor ut att det inte borde vara något problem.
 
Tack för alla bra tips! Har idag haft avstämning med elektrikern som lämnade en plastflaskor som jag kunde använda tillsammans med en lucka så nu är det på banan men... Vi diskuterade en sak som jagville kolla med er som har koll....

Bakgrunden:
Vi har i dagsläget en utanpåliggande 3G2,5 till ett uttag med kylskåp från denna går det i flexrör 2,5mm2 till ytligare ett uttag där det är anslutet ugn och Micro. Denna fas är säkrad med 16A..

Nu när vi ska göra och dra allt i flexrör är hans (elektrikens) förslag att:

Från elskåpet drar han 5G1,5mm2 i flexrör till första uttaget, ansluter ena fasen och går vidare med en annan fas (plus nolla och jord) till andra uttaget. Dvs han vill dela upp belastningen på två faser med 10A vardera.

Låter detta klokt? Eller gör han en enkel "ful"-lösning då det finns gott om 5g1,5 i flexrör inköpt och nitmcentralen levererades med 10A förinstallerade??

Vad säger ni? Bo?
 
Nu blev jag nyfiken på vad för slags "plastflaskor" du fick! Det är ett begrepp jag aldrig hört i dessa sammanhang tidigare.

En två- eller trefasgrupp är ingenting konstigt, inte heller problematiskt om den utförs rätt, ingen fullösning alls. Det är en vanlig åtgärd när det är trångt med ledningar och besvärligt att dra nya. Motiven till detta kan jag givetvis inte säga bedöma, utan jag kan bara anta att det är precis så - svårt att dra nya gruppledningar?

Att blanda kyl, micro och ugn på denna tvåfasgrupp kan dock generera lite protester, men det är ingenting direkt dåligt eller farligt, det är bara inget förstahandsval. Man bör låta en flerfasgrupp mata "likartade" apparater, t.ex uttag för allmänbruk. Ugn kan gå an, men inte spis för där kan det förekomma 400 V och en blandning av 230 och 400 V-förbrukare på samma flerfasgrupp bör man anstränga sig ännu mer för att undvika. Spis och ugn "ska" ha sin egen gruppledning enligt reglerna.

10 A kan dessutom vara lite klent för en ugn. Dessa brukar ha en märkeffekt på uppemot 3 kW, ibland lite över. Så det kan bli en lösning som begränsar valet av ugn. Det är väl heller inget direkt dåligt eller farligt, men inte bra...

Återigen beror det på kostnaden för andra bättre alternativ. Jag förstår inte riktigt ditt sista stycke ang "gott om flexrör". Finns det rimliga möjligheter att dra fram nya gruppledningar så anser jag att detta ska väljas och att tvåfaslösningen är dålig.
 
Tack för snabbt svar Bo! Ha ha, sorry.., mobiltelefonen valde ord.. Plastbox.. Var ordet 😄.. Har googlat den jag fick och det är en "liton led-Box"


http://www.elbutik.se/product.html/liton-ledbox-290x230x65?category_id=834

Med gott om flexrör menar jag... För ATG göra en låååång historia kort så hade vi hantverkare inne till detta projekt som misskötte sigenormt så vi kickadf ut dem.. Vilket gjorde att vi har typ 100m fördragen 5G1,5 flex som jag har sagt att elektrikern kan använda om han vill..

Rent fysiskt är det omöjligt/svårt att dra fram nya gruppledarnas till uttag 2 utan att använda samma flex som till första uttaget.. Det enda tillgängliga Flexröret är det som går till första uttaget (kylen) sedan fortsätter den bakom vägg till andra uttaget.

Så hur gör jag när han kommer. Ska jag "hindra" honom från att dra två faser? Är det bättre att dra en och samma fas fast med högre säkring?
 
Man kan ställa upp för o nackdelar med båda alternativen:
- 16 A räcker till ugnen, och kylen får plats också men micron bör nog inte köras samtidigt med ugnen.
- Tvåfasgruppen ger en egen säkring till kylen, om det nu skulle var en fördel eller nackdel.
- Tvåfasgruppen innebär en vidarekoppling i apparatdosa för första uttaget vilket innebär en liten liten risk för misstag om uttaget byts, men som går att hantera acceptabelt genom att skarva med toppklämmor i dosan.
- 2x10 A är mer än 1x16 så micron skulle kunna dela fas med kylen.
- 10 A kanske inte räcker till ugnen.
- Ugn och kyl på samma grupp ser lite udda ut, men så blir det ju för båda alternativen.

Inget att detta kan jag påstå väger tungt till den grad att du behöver omvända elektrikern, utan jag tycker att du lugnt att följa hans förslag. Du kan möjligen för intressets skull be honom motivera.
 
Snailman
Lånar den här tråden, då jag ska göra nåt liknande.

Gör en låda i väggen där jag ska placera drivare etc för några ledstrips.

Så här ser det ut just nu.

Installation av låda i vägg för LED-stripes med synliga slangar och kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från höger kommer tre slangar som går till varsin blivande led list upptill i föstersmygarna, blir alumimiumprofil med opalt lock.

1 st ca 2m lång
1st ca 3m lång
1st ca 2m lång

24V 5050 led strip

Drar även en slang dit som ska gå till nån kamera / rörelsesensor eller vad det blir


Vägg med öppning och slangar för installation av LED-list och elektrikerkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luckan blir 400x400 så blir gott om utrymme.

På vänster sida drar jag en slang från vägguttagets dosa upp till luckan, räknar med att det behöver förgrenas i lådan, det får väl göras i en kopplingdosa.

Bör jag sätta nån gipsskiva i botten av lådan, där allt kommer att skruvas fast?
Tar dit elektriker i senare skede.

Kommer att ha ett par sådana här lådor till i huset, också för att driva led strips.
 
Om du ser till att undvika enkelisolerad FK i utrymmet så ställs inga speciella krav på isolering eller brandskydd. Med detta utrymme behöver du heller inte tänka på VG ventilation, om du by inte proppar det fullt med drivdon.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.