Installatören var här i måndags (2 dagar sedan) och bytte flamvakt. Den var underlig ända sedan installationen gav konstiga värden., tydligen ett måndagsex..

Han bytte även display enhet då rumstermostaten är integrerad i enheten och har visat sig vara ganska egen.

Kombinationen knäpp flamvakt och obeslutsam termostat har , enligt min åsikt, skapat problemet med stor sot produktion (och även i 3 fall rökgasexplosion:wow: då kaminen startade i stort sätt direkt efter släckning)

Har gott klockrent utan att sota eller få driftavbrott pga hög asknivå i eldkoppen.

Skönt att den nu mer går bra....

Ps
Den nya displayen ha dessutom större tecken och framför allt inbyggd belysning d^_^b...
 
Min har funkat fint sedan dec. 2011. Tempdiffen stämmer inte helt hundra dock. Sotar när man inte satt ner brännkoppen helt i botten. Annars ljust o fint sot. Vidapellets har varit bäst i år. Gå en pall på en vinter. Huset är 150 kvm. Har sparat ca 2.500 kwh.
Är skitnöjd än så länge. Stå på er. Ariterm verkar inge vidare på supporten direkt vilket är uselt. Dom svarar gärna på mail så länge det inte är problem. :-\
 
Hej Mats D, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Du såg kanske inte att det sista inlägget här före ditt var från mars 2011.

Men bättre sen än aldrig heter det ju :)
 
Nu är jag f*n less på Lilla frö!!! :mad: Kaminen är ju till mer problem än nytta.
Har haft den i tre år nu. Under hela den tiden har den sotat nåt fruktansvärt. Det kom hit en behörig installatör efter typ ett halvår och skulle justera så att sotet skulle minska. 1800 spänn kostade det och ändå blev inget bättre! Köpte en kamin dels för att det är ett billigt uppvärmningsalternativ men såna här utgifter gör att det blir till ett dyrt alternativ. Mitt i förra vintern gick även kuggar sönder i motorn. Superkul att helt plötsligt ha mindre än 15 grader i huset med nyfödda tvillingar hemma! :x Köpte en ny motor på ebay. Och sen funkade kaminen igen. Fram tills nu. Nu matas det helt plötsligt inte fram pellets längre! Blir galen! :mad: :banghead: Har tömt magasinet och dammsugit upp allt. Då funkar matarskuven när man testar den. Fyller sen på typ en tredjedel med pellets för att inte överbelasta skruven/motorn, men då verkar det som att den inte orkar mata fram ändå. Känns som att det är en alldeles för klen motor för dess syfte. Jä*vla skit det här!!!!
Dessutom tillkommer allt annat bry med att köpa pellets, fylla på kaminen var o vartannan dag, städa den sotiga kaminen två-tre ggr/veckan, och Så håller det på hela långa jäkla vintern. Är så jäkla less på detta nu! Med facit i hand skulle man köpt en luft/luft värmepump! Jag avråder alla från att köpa detta skräp
 
Tobias Lindvall skrev:
...
Dessutom tillkommer allt annat bry med att köpa pellets, fylla på kaminen var o vartannan dag, städa den sotiga kaminen två-tre ggr/veckan, och Så håller det på hela långa jäkla vintern. Är så jäkla less på detta nu! Med facit i hand skulle man köpt en luft/luft värmepump! Jag avråder alla från att köpa detta skräp
Trist när det inte fungerar som man tänkt!
Jag sneglade själv lystet på Lilla Frö för fem år sedan, men det blev en vanlig braskamin i stället.
Och nu sedan tre år sköter en L/L-värmepump all uppvärmning.
Inte det minsta mankemang under dessa år.
Och dammfiltret blir väl dammsuget en gång om året, det är allt underhåll :)

Får jag fråga var i landet du bor?
 
Tobias Lindvall skrev:
Nu är jag f*n less på Lilla frö!!! ....
....Jag avråder alla från att köpa detta skräp
Jag är av exakt samma åsikt!

Jag hyr ett hus där det är en sådan kamin installerad och att få den att fungera tillfredsställande är helt omöjligt trots att man sköter om den och pysslar med den som ett barn. Det skall dammsugas ur, koppen skall tömmas m.m, det är ett jä*%&la gulligullande men icke.

Det är ju så där kul att komma hem efter jobbet och man jobbat sent och kommer hem runt 20-21 och man har 9-10 grader inne eller när den lagt av under natten och det är svinkallt inne, 8 grader som värst.

Har lyckats få den fungera hyfsat ett tag genom att ta bort lågeffekten.

Nej, usch för sånt där skit.... :(

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.