En vedkamin gör mest nytta om du kan fördela strålningsvärmen över stora ytor. Det vet gårdsägaren Björn Blomstergren. I anslutning till sin kamin har han installerat ett termostatstyrt fläktsystem som ökar värmecirkulationen och minskar hela gårdens värmeförbrukning.

Du kan läsa artikeln här: Flytta värme i huset
 
Smart och enkel system! Vart köptes FTX aggregaten som nämns i artikeln?
 
G
Undrar hur det ökade trycket i braskaminer påverkar förbränningen och om energin i veden hinner tas upp riktigt...
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
G
Har vedens kostnad räknats med i detta?
 
Intressant. Speciellt spirorörlösningen, skulle gärna veta mer i detaljer hur det är uppsatt. Har själv flera "lediga" kanaler i murstocken och skulle gärna sprida värmen i övervåningen från vår kassett i öppna spisen.
 
Vår kassett finns i källarens gillestuga, vilken endast har en liten dörröppning. För att få någon slags cirkulation tog jag upp ett hål genom väggen till intilliggande tvättstuga. Hålet fodrades med ett kort spirorör, en frånluftsventil sattes upp på gillestugans vägg och en datorfläkt monterades på tvättstugans. Denna fläkt drivs av en billig 12-volts LED-driver som kopplas till normalt eluttag med stickpropp. Bredvid frånluftsventilen sitter ett identiskt termostat som det på bilden i artikeln.

Total kostnad: inte ens 500 spänn! Datorfläkten är det dyraste eftersom jag valde den som var tystast med högst kapacitet. Datorfläktarnas Rolls Royce kan man nog säga. Effekten på fläkten är bara några watt och levereras med två dämpningar för att styra dess hastighet.

Dock är jag lite besviken på effekten av värmeflyttare. Tvättstugan är inte stor men fläkten klarar inte att höja temperaturen speciellt mycket. Detta har inte med fläkten att göra, den är extremt tyst, utan det är luften som susar. Med en kraftigare fläkt skulle ljudet bli för högt då gillestugan är för avkoppling, TV-tittande och djupsinniga samtal.

Alternativet är ett större rördimension, men då förstörs estetiken i rummen istället.
 
Skulle tro att det är Komfovent...
 
Jag upplever att med FTX system så sprids värmen extremt mycket bättre än i hus med självdrag.
Där jag bodde förut var det FTX ventilation och man kunde elda på ordentligt och fin ändå skapligt jämn temperatur. I nuvarande hus blir det väldigt varmt i rummet där eldstaden står, tom skarvarna i taket har spruckit i just det rummet.
 
Huddingebo skrev:
Jag upplever att med FTX system så sprids värmen extremt mycket bättre än i hus med självdrag.
Där jag bodde förut var det FTX ventilation och man kunde elda på ordentligt och fin ändå skapligt jämn temperatur. I nuvarande hus blir det väldigt varmt i rummet där eldstaden står, tom skarvarna i taket har spruckit i just det rummet.
Det är ju ganska logiskt att det blir så. Ett FTX-system sätter ju fart på luften i alla utrymmen mekaniskt. Vi har självdrag och jag märker stor skillnad på värmespridningen från eldningen beroende på hur mycket vi rör oss i huset. Är det en slapp kväll i TV-soffan stannar värmen i gillestugan och resen av huset är svalt. Är vi dock aktiva, alltså rör oss mycket mellan våningarna och de olika rummen, så sprider sig värmen mycket bättre. Enkel "fluid dynamics" alltså! :)
 
Om man trycker in luft i huset, som i artikeln, får man väl ett övertryck i huset? Jag har alltid trott att ett hus mår bättre av ett undertryck, för att inte pressa ut fuktig luft i konstruktionen?
 
Det står följande i artikeln "Trots utbyggnaderna har gårdens totala energianvändning nästintill halverats sedan inflyttningen, från 37 000 till omkring 20 000 kilowattimmar om året."
De menar väl att el-användningen har minskat?
Energianvändningen har troligtvis ökat med tanke på att huset byggts ut. Sen så kanske el-förbrukningen har minskat och energin kommer från andra källor som tex. ved.
Har i så fall kostnaden för de andra energikällorna vägts in i "kalkylen" ?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Trevlig artikel, tyvärr verkar dock flera av bilderna slutat fungera.
 
Vedkamin i kombination med att leka tagen med 3 barn fördelar värmen fint ;):D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.