Hej.
Jag gjöt en platta i fjällen i hösten -15. Efter några veckor var skalet rest och huset var "tätt" mot yttre påverkan. Väggarna var ej isolerade. Det första jag gjorde var att sätta vindduk, sedan isolera, sätta ångspärr och slutligen installationsutrymme. Ångspärren satte jag inte dit i hela stugan på en gång, utan det var ett par veckors mellanrum från det jag började till det var klart. Dock slog jag på golvvärmen direkt huset var isolerat, så plattan torkade våldsamt under den period som delar av huset inte hade ångspärr. Till den milda grad att det rann vatten längs ytterväggens insida och ut på plattan. Rinningarna var "bara" där det inte var ångspärr. Jag tog bort den isolering som var och väggen torkade upp snabbt.

Nu har det gått några månader och jag håller på att färdigställa inneväggarna. I helgen som var fick jag för mig att bryta upp lite plast och känna bakom isoleringen och mycket riktigt har jag en frosthinna bakom isoleringen. Jag kan inte bedöma om det är mycket eller lite, men det känns som att det är rejält med frost mot vindduken. Isoleringen känns dock inte blöt, utan det är som att det sitter fast på vindduken.

Jag har ingen ventilation där nu, men alla tilluftsventiler har varit öppna och jag har haft en avfuktare där från det att värmen slogs på (tre dagar efter).

Alltså, jag har förmodligen "byggt in" fukt mot ytterväggen i hela huset och min fråga blir då följaktligen: Kommer det att torka ut genom vindduk och ytterpanelen (trä) när värmen kommer i sommar??

Tacksam för svar.

MVH
Uffe
 
Hej igen.
Ingen som har insyn i hur fukt bakom isolering beter sig när värmen och solen ligger på? Huset står högt på en rejält dränerande grusbädd, så det kommer inte att vara några problem med markfukt. Min oro gäller den fukt som just nu finns bakom isoleringen och har frusit till frost. Det känns som att det värsta som kan hända är att det rinner ner på syllen i vår och lägger sig där. Torkar den upp över tid (förutsatt att ingen ny fukt tillförs)??

Tacksam för återkoppling av någon som vet.

MVH
Uffe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.