Jag funderar eventuellt på att installera en Luft/vatten pump inom några år. Jag totalrenoverar i nuläget och vill inte förhasta mig utan gärna utvärdera elförbrukningen ett år efter att huset är färdigställt.

Jag måste däremot förbereda lite för en eventuell installation. Utanför källarmuren (som inte är uppbyggd helt än) kommer jag gjuta platta för ett uterum. anslutningen till utedelen kommer alltså gå genom källarmuren och under plattan och sedan i mark några meter till.

Frågan är vad man behöver ha mellan inne och utedelen? 2x pex i nån lämplig dimension tro??

Lämpligt vore att lägga ett avloppsrör hela vägen som jag sedan kan stoppa in rören som behövs..
 
Vad har du för uppvärmning idag? Vattenburet ? Om du gjuter in tomma rör måste du tänka på isoleringen. Kolla med någon firma som säljer pumparna vilka dimensioner som ska gå till utedelar.
 
Det finns flera rätt olika varianter på förbindelse mellan inner och utedelen.

En del värmepumpar har "allt" utomhus, det är alltså radiatorvatten som cirkulerar ut till utedelen. Andra har kompressor inomhus, men kylmedie (alltså "typ" freon) i rören ut).

Åter andra har en komplett värmepump inomhus, men cirkulerar brinevätska till fläktradiatorn utomhus. I det fallet är det en kraftig glykolblandning som cirkulerar, den kan vara nedmot -35 grader.

Kraven på rören varierar troligen kraftigt beroende på vilken typ av ämne som skall cirkuleras. Skall det vara slang så behöver den dels tåla de kemikalier som skall cirkuleras, dels trycket som kan vara högt om det är kylmedie, dels kan det krävas gastäthet (som ofta brister för PEX). Även kopplingarna kan ha väldigt olika krav (vilka kemikalier och temperaturer tål packningarna) beroende på system.
 
Jag har en vattenmantlad kamin + elpatron + solvärme. Funkar fint att värma hela huset om man eldar som en tok men på sikt kommer det nog bli mindre eldat och mer el så en luft vatten KANSKE lönar sig.

Min tanke va alltså att inte dra rören som behövs utan att dra typ ett 110 avloppsrör (eller två) som man sedan kan trä i lämpligt rör. Fattar ju att det beror på men det är ju trist att stänga dörren helt för alla varianter om ingen pump går att ansluta i efterhand...
 
mailat med polarpumpen.se och dom ger som exempel att 2x22mm pex eller 2x25mm är varianter som funkar för vissa. Kikar man på en kulvert med 2x25 så är den 175mm i diameter...

2x25/175 Ecoflex Thermo Twin

tex... känns ju kört att dra avloppsrör i förebyggande syfte såvida man inte köper nått gigantiskt stort...
 
Kulvert är bra ide. Hur många kWh gör ni av med per år med eller utan hushållsel?
 
Svårt att svara på i nuläget. Ägt huset 2år och det har varit halvt utrivet hela tiden. 140kvm 2 plan timmerhus så säkert 20000kwh/år om man inte eldar
 
Ok, ni kan ju spara en bra slant på tex luft/vatten. Varje år betalar ni extra så varför inte göra allt direkt?
 
Arne999 skrev:
mailat med polarpumpen.se och dom ger som exempel att 2x22mm pex eller 2x25mm är varianter som funkar för vissa. Kikar man på en kulvert med 2x25 så är den 175mm i diameter...

2x25/175 Ecoflex Thermo Twin

tex... känns ju kört att dra avloppsrör i förebyggande syfte såvida man inte köper nått gigantiskt stort...
Men dra en stump kulvert 2x25 och kabelskyddsrör för el och eventuell styrkabel nu då? Skulle du köpa en pump som har mindre anslutningar går det väl att ordna med lämpliga kopplingar?
 
I nuläget eldar jag ganska mkt och elmätaren som jag satt på accumulatortanken har tickat 500kwh på 2 månader och dom har varit kalla...svårt att nu bedöma vad som lönar sig. Att förbereda som du säger är nog bästa lösningen i nuläget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.