Att det går åt en hel del el när man bygger vintertid kan jag förstå, hantverkarna vill ju inte frysa och isoleringen i taket är ju än så länge obefintlig... Dessutom ska ju plattan torka o då behövs ju värme.

Huset restes och gjordes tätt i mitten av december och sen blev det uppehåll under jul/nyår. Nu när jag fick elräkningen för Januari så satte jag kaffet i halsen, 5600kwm förbrukat på 31dygn, det ger ju runt 7,5kw i ständig genomsnittsförbrukning :x:x:x

Visst var det en viss köldknäpp här delar av Januari, men mestadels har det pendlat runt nollan, ett par plus på dagarna o ett par minus på nätterna,med nån enstaka natt neråt -10.

Som uppvärmning är det inkopplat en tillfällig vattenburen anläggning i golvslingorna, med 9kw elpatron.

Nån som har koll på om detta verkar rimligt? Det kanske är jag som har en orimlig syn på det hela, men 5600kwh är nästan en årsförbrukning för ett färdigt hus i mina ögon (y)
Vad säger ni som byggt, förbrukas det så mycket el under byggtiden när man bygger vintertid?
1-plans på 125kvm i Östergötland.
 
10-15000 kwh är väl en årsförbrukning...
En tredjedel på en månad är ju högt (Normalt sett drar man väl ca 80% under de kallaste 4-5 månaderna på året, dvs typ 8-10 000 kwh) - men ingen fullständig (?) isolering och byggfläktar för fullt dynget runt drar ju en hiskelig massa el - särkilt om det var under den kalla perioden i år (i Januari) !

Direktel som uppvärmning kan ju lätt ge 10000 kr räkningar under kalla månader i gamla hus...

Lägg därtill elverktyg osv (om dom varit effektiva på bygget)

/K
 
Jag har hört talas om så hög, och betydligt högre förbrukning under bygge.

Vårt hus (som är färdigbyggt sedan snart 90 år) förbrukade över 11 000kwh på en månad innan vi installerade bergvärme. Det var visserligen en lite ovanligt kall januarimånad som det toppade på det viset. Vi låg på en årsförbrukning på ca 48 000kwh.
 
Jag kan meddela att vår elräkning för januari var på 5625 kWh, och då är det ett vanligt hus men med mycket fönster, ca 250 kvm. Det är ju inte på något sätt ett energisnålt hus men det ger ju en referenspunkt :)
 
Det var en köldknäpp där jag bor + 1 hantverkare hela månaden och min räkning drog iväg mot 4000 kwh (årsförbrukning annars ca 12000-14000 KwH). Blev lite chockad faktiskt när jag fick räkningen men hantverkare tar nog mer el än man tror.
 
Det låter inte som det skulle vara någon konstighet, nybyggen drar myyyycket ström innan det är riktigt tätt och isolerat. Sedan drar det även mer ström det första året tills allt torkat ut.
 
Det beror på hur din elpanna varit inställd. Om den har pumat ut 80 grader hela jan då är det inte så konstigt. Var den kopplad till nån temostat inomhus eller körde efter en viss inställning?
 
Tack för alla svar så långt.

Huset jag nyligen sålde hade en totalförbrukning på 7-8000kwh årligen för uppvärmning, varmvatten och hushållsel. Då var det en relativt orört hus från -55, ingen tilläggsisolering och original kopplade 2-glas fönster.... 78kvm, samt lika stor källare med oisolerade lättbetongväggar som även den värmdes upp.
Jävligaste månaden på de 3 vintrar jag hade kåken gick det 1158kwh.

Bergvärmepump som värmekälla, så det är väl därför min världsbild blir lite skev. Bara bott i lägenhet tidigare.

Men då låter det ju inte som nån orimlig förbrukning ändå. Men jag fick reda på idag att termostaten stått fullt uppvriden av misstag, skalan gick till 60 o den stod en bit förbi det, skulle stå på 30 enligt byggledaren. Förmodligen nån som kommit emot av misstag när de gått förbi.

Enligt tidsplan så ska lösullen sprutas in denna alt nästa vecka, sen ska väl räknesnurran på elmätaren lugna ner sig betydligt får man hoppas (y) Att jag nu även fick en ordentlig påminnelse att ringa elbolaget och ändra anvisningsavtalet lär väl dra ner kostnaden en del också :rolleyes: läropengar kallas det...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Är det inte elfirman som måste göra anmälan till nätägaren, alla nätägare som jag har kommit i kontakt med har krävt att en behörig installatör gör anmälan.
 
Med tanke på hur kallt det varit i Östergötland i januari är det nog en hyfsat normal förbrukning för ett bygge. Kombinationen varmt inne och kallt ute har dessutom varit idealisk för att torka ut byggfukt, några tusen kilowattimmar under byggtiden är billigt för att slippa problem med inbyggd fukt.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
elmont skrev:
Är det inte elfirman som måste göra anmälan till nätägaren, alla nätägare som jag har kommit i kontakt med har krävt att en behörig installatör gör anmälan.
Jajjemen, anmälan till nätägaren om en tillfällig bygg-anslutning är givetvis gjord av elfirman som ska dra elen i kåken sen. Men den som inte aktivt väljer leverantör av el blir per automatik tilldelad ett "anvisningsavtal" med betydligt högre kwh-pris som löper tills man kontaktar en elleverantör ock tecknar ett vanligt avtal, typ rörligt eller bundet eller vad det nu må vara. Precis som när man övertar en befintlig anläggning.
När kunden även trots tydliga skriftliga instruktioner om att kontakta en elleverantör i samband med att anslutningen gjordes inte gjorde så o sen glömde bort det..... ja då får kunden betala läropengar ;)

Nätägare och elleverantör är alltid separata avtal, även på en tillfällig anslutning tydligen.
 
Här där jag bor är det nog till 99% samma bolag, nätägaren är ett kommunalägt bolag med ett av Sveriges lägsta priser och dessutom får vi som bor inom "ägarkommunerna" en extra prisrabatt (y)
 
M
Vi drog ca 3200kwh totalt i januari (västra Götaland) med en blandning av el, luft/vatten och gratis ved.
Gissningsvis runt 2800 till uppvärmning.

Vi har inga 22C utan snarare att vi snuddar på 20C
 
Snailman
Jag har gjort så att jag har lagt ut isolering i skivor mellan takstolarna underarmar, typ 170mm tjock, det stoppar nog en hel del onödiga värmeförluster, om det nu går att gå på vinden, är det upp i nock så blir det ju svårt.

Sen skippade jag byggelen utan satte in elskåp i väggen direkt, så har vanligt abbonemang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.