Hej,
Jag har fått problem med kondens på insida fönster efter det att jag bytt till nya (främst på övervåningen) (bytte till nya 3 glas isoler med 1,1 i u-värde).
Hade inte problem innan med kondens utan bytte fönstrena mer av estetiska skäl och slippa målning utvändigt.

Vad kan orsaken till detta vara? Fönsterbänkar bytte jag samtidigt till sten och dom satte jag med en springa på ca 2 cm från utsalningen så varmluft kommer upp genom springan från elementet känner jag iaf.
Dålig ventilation ? Det är självdrag och uppvärmningen sker i form av fjärrvärme till vattenfyllda radiatorer,tilluften kommer från otätheter i konstruktionen samt tillufts entil i bad/kök/tvättstuga.
Kondensen kommer främst i sovrummen men har även märkt ytterst lite i nederkant av köksfönstret, bytte ej i ett av sovrummen och där bildas inte kondens samma gäller balkongdörr som byttes 2005 i ena sovrummet där bildas ej kondens men det bildas på derbys fönstret i samma rum
 
Christian Åvall skrev:
Hej,
Jag har fått problem med kondens på insida fönster efter det att jag bytt till nya (främst på övervåningen) (bytte till nya 3 glas isoler med 1,1 i u-värde).
Hade inte problem innan med kondens utan bytte fönstrena mer av estetiska skäl och slippa målning utvändigt.

Vad kan orsaken till detta vara? Fönsterbänkar bytte jag samtidigt till sten och dom satte jag med en springa på ca 2 cm från utsalningen så varmluft kommer upp genom springan från elementet känner jag iaf.
Dålig ventilation ? Det är självdrag och uppvärmningen sker i form av fjärrvärme till vattenfyllda radiatorer,tilluften kommer från otätheter i konstruktionen samt tillufts entil i bad/kök/tvättstuga.
Kondensen kommer främst i sovrummen men har även märkt ytterst lite i nederkant av köksfönstret, bytte ej i ett av sovrummen och där bildas inte kondens samma gäller balkongdörr som byttes 2005 i ena sovrummet där bildas ej kondens men det bildas på det nya fönstret i samma rum
PS.om det är för hög luftfuktighet,hur mäter man den inomhus? Och hur råder man bot på för hög luftfuktighet inomhus?)
 
För hög luftfuktighet vintertid ventileras bort. Starta köksfläkt och badrumsfläkt.
 
Har du ingen frånluft?
Bad, kök och tvättstuga borde vara från luft inte tilluft.

Drar det runt fönsterna kan det vara dåligt drevat och därför det blir kallt på rutan

Har du ofta fukt bör du montera en frånluftsfläkt
 
Badrumsfläkt har jag ingen (vädringsfönster) köksfläkten har jag ju igång vid matlagning problemet är störst på övervåningen,under våningen är inga problem än (öppen planlösning) kan det bero på att jag har ganska varmt i huset ca 26 grader är innertemperaturen i undervåningen på övervåningen något kallare kanske 23,24 grader
 
Drar inte runt fönstrena ,drevningen var jag noggran med (kompisen som hjälpte och är snickare) tyckte nästan jag överdrev med drevningen.
 
Vi som har gamla hus med kass eller obefintlig ventilation behöver ibland hjälpa huset att byta ut den superfuktiga varma luften mot torrare uteluft, speciellt när vi tätat till byggnaden med moderna fönster och ordentlig drevning.

Har du på fullt allvar 26° inne kan den luften innehålla absurda mängder vatten (länk). När den varma luften kommer nära dina så här års kalla fönster, kyls den ner och överskottsvatten kondenseras. Enda sättet att komma runt problemet är att torka inneluften. Det görs antingen med en luftavfuktare, eller genom att byta ut den fuktiga inneluften mot torr uteluft. Alltså: starta köksfläkten och låt den gå över natten ska du se att det blir bättre.
 
Jag skulle inte vilja bo i ditt bastu-hus ;) Du ska ha frånluft, gärna fläkt i badrum,wc,tvättstuga, tilluft i sovrummen och v-rum. Känns luft instängd i sovrummen på morgonen?
 
Jonatan79 skrev:
Jag skulle inte vilja bo i ditt bastu-hus ;) Du ska ha frånluft, gärna fläkt i badrum,wc,tvättstuga, tilluft i sovrummen och v-rum. Känns luft instängd i sovrummen på morgonen?
Nej faktiskt inte det känns varken instängt eller luktar unket men som sagt får försöka dra ner värmen och fixa mer tilluft i sovrummen verkar det som på kommentarerna att dömma. Kanske även en frånluftsventil i kök där jag förra året satte in en tillluftsventil
 
Ja och nej, ingen frånluft i kök förutom fläktkanalen. Läs på mer om ventilation och gör rätt på första försöket.
 
Eftersom du nu har tätat med nya fönster behöver det tilluft och få frånluft att fungera. Principen är att det inte ska vara tilluft där det finns frånluft. Äldre konstruktioner på 50 talet hade frånluft i nästan alla rum och samtidigt tilluft med otäta 2 glas-fönster. Luften i köket tar den lättaste vägen vilken gör att tilluften går direkt till frånluft genom köksfläkten.Du får då bara frånluft att fungera i våtutrymmen. För att öka effekten kan frånluften behöva fläktar eller annat system.

Tillägg: Äldre hus hade inte kass och dålig ventilation utan var mer anpassade för den tiden. De var mer otäta vilket gjorde att tilluft och frånluft fungerade bättre. Dessa hus andades bättre än inplastade hus.Gör man en förändring på dessa hus behöver huset anpassas efter förändringen. Den nya livsformen med flera duschningar påverkar också.

Du hade tidigare en annan värmekälla och skorstenen fungerade som frånluft. Värmekällan tog oftast (från)luft från huset. Vissa skorstenar hade inbyggda frånluftskanaler som fungerade bättre när murstocken var varm. För att kompensera detta kan man behöva sätta en ventil för frånluft till rökröret i pannrummet. Murstocken blir då inte lika fuktig och frånluften kan fungera bättre.
 
Redigerat:
O
Montera en frånluftsfläkt i badrummet. Det mår även badrummet bättre av!


Fundering.... Är det inte smartast i ett hus att ha tilluft på nedervåningen och frånluften på ovanvåningen? Om man ska ha det så enkelt som möjligt alltså.... Men frånluftsfläkt är väl nästan ett måste i ett badrum och hus.
 
Jag tror snarast att du har drevat lite för bra, i förhållande till ventilation och temperatur. Tidigare hade du mindre tätt runt fönster, vilket ventilerade ut varm fuktig luft. Nu är det tätt och den varma luften har ingenstans att ta vägen, utan kondenseras på det kalla glaset.
Men det kan även bli bättre efter ett par veckor, då fönstret acklimatiserat sig. Om det är precis nygjort, kan du fortfarande ha en del "byggfukt" i och runt fönstren.
 
AG A skrev:
Jag tror snarast att du har drevat lite för bra, i förhållande till ventilation och temperatur. Tidigare hade du mindre tätt runt fönster, vilket ventilerade ut varm fuktig luft. Nu är det tätt och den varma luften har ingenstans att ta vägen, utan kondenseras på det kalla glaset.
Men det kan även bli bättre efter ett par veckor, då fönstret acklimatiserat sig. Om det är precis nygjort, kan du fortfarande ha en del "byggfukt" i och runt fönstren.
Dom byttes för 2 veckor sedan så det får väl anses som ganska nygjort,tänker att jag avvaktar med några andra ingrepp och ser om det blir bättre med tiden,annars får jag väl sätta in tilluftsventiler i dom 2 mest drabbade rummen.
Ventilation är ju inte fel men jag vill ju inte att det skall bli motsatt om jag sätter in ventiler dvs att det blir kallras där istället
 
O
Fläkt i badrummet, kan du montera oavsett!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.