Har ett konstigt problem på men min Gustavsberg Toalettstol Nautic 5500 med dolt s-lås
Denna modell ska enligt Gustavsberg vara utrustat med kondensfri spolcistern och ändå verkar jag ha problem med kondens.
Det rinner vatten ut under framkant på toalettstolen, inte mycket men så att man märker det.
Jag har monterat loss stolen och kan inte hitta någon spricka eller liknande.
Däremot så är det ganska mycket kondens under vid vattenlåset.
Vi har tidigare inte använt toan så ofta då den står i källaren men nu renoverar vi badrummet på övervåning och använder enbart toan i källaren.
Min teori är att avloppet kyler ner vattenlåset och eftersom vi har börjat använda den mer frekvent kyler även kallvattnet ner den och därav kondens.

Någon som varit med om något liknade och har förslag på lösning?
 
Har ni något ventilation från rummet?
 
Det är en liten toa med endast toalett och handfat med självdrag. Inte jättebra självdrag men dörren står nästan alltid på glänt och det är ingen kondens på kallvattenrören eller vattenlåset till handfatet.
Dessutom är vattenlåset dolt så där borde det vara väldigt dålig ventilation.
Däremot är golvet väldigt kallt 15 grad C and 35% relativ luftfuktighet (betongplatta med krypgrund) och runt 21 grad C i normal höjd. Avloppet går i krypgrunder där det är ca 10 grader C.
 
Lägg mattor över hela golvet och se om det blir bättre?!
 
Jag har ställt in ett element, borde ha samma effekt.
Man kanske skulle prova och se om det verkligen inte är läckage genom att hälla i något typ av pigment i vattenlåset och sen i cisternen. Funkar karamellfärg eller missfärgar det porslinet?
 
Vattenfärg? Typ barnfärg
 
Efter att ställt in ett element försvann problemet.
Dags att isolera krypgrunden och avloppsrören :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.