Ska inom kort kakla en vägg med dörrkarm. Jag vill inte ha foder, utan istället gå med kaklet så långt att foder ej behövs.
Har googlat ihjäl mig på lämpliga lösningar men hittar inget.
Bifogar bilder så kan ni kommentera på hur Ni skulle gjort.
Plattorna är 25x40
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hm... Vet att det är tätt mellan skruvarna 🛁
 
om gipset och karmen sitter i samma nivå så kommer ju fix och kakel bygga iaf 1cm.
 
det enda vettiga isåfall är att sätta på en bit salning från karmen som sticker 2-3mm utanför kaklet
hade du haft en tjock smyg så hade man kunnat kakla in mot fodret men det går inte med bara 13mm
 
T
Han gillade nog inte era svar:p Nåväl, det enda vettiga att göra i detta fall är precis som nino föreslår, en bit salning!
 
Haha! Sala ska bli :)
 
Kakellist kan det funka?
 
Blir en ganska blaffig salning dock :/
 
T
AndersMalmgren skrev:
Blir en ganska blaffig salning dock :/
Tycker jag inte!
 
13mm plus kakel, fix och ev tätskikt.
 
Kramla
Hej!
Du kan göra på lite olika sätt beroende på tycke, smak eller plånbok!

1. Byt karm, finns tjockare karmstorlekar. Så kan du få avslutning kakel antingen mot karmen eller gå lite över, för att sedan dra en fin liten siliconfog mellan kakel o karm.
För det senare gäller att kaklet är glaserat/färgat på kanten.


2. Använd bef karm o gör som sägs här ovan, sadla på med lämplig list antingen innaför kakel eller strax utanför. Sedan lika som förklaring ovanför.


3. Sätt foder som vanligt, finns mycket snyggt att välja på! Dock lär du använda antingen klackfoder eller sadlningslist för att komma i samma nivå som gips/kakel beroende på om du gör detta moment före eller efter kakling.
 
Om man fräser bort orginalrundningen och salar på ny tjocklek på karmen så fungerar det ju, det jag menar med blaffigt var alltså om man satte en liten list.
 
Nåt liknande som är gjort med mitt badrumsfönster kanske kunde funka?

badrumsfönster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Problemet är ju den lilla gipsbiten som man ska ha en kakelbit, den blir ju typ 12mm om man använder list
 
Med gerat får man lite mer material att jobbba med, såhär ser det ut i vårt gamla badrum

Visa bilaga 108807
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Bra förslag ni har, bilder är perfekt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.