Hej

Vårat hus är klart nu till påsk och bygglovet till garaget är klart så nu börjar planeringen.
Får bara bygga 52kvm garage så måtten kommer bli 6.5x8m men velade länge om de skulle vara 7.2x7.2 men det blir en 5m port.

Det ska byggas enligt ei30 brandklass
Jag kommer vilja ha några plusgrader året om därinne ca 2-4 grader.

Vad jag läst mig till så ska en 95mm cc60 stomme räcka?

Kan väggkonstruktionen se ut såhär?

Inifrån: Gips-Playwood-åldersbeständigplast-95mm reglar(95mm isolering)- sen spika en 45x45 lodrät utanpå reglarna- sedan liggande panel

Måste väll ha öppet bakom panelen så luften kan gå där?

Eller ska jag ha 120 regel och använda 95mm isolering och på så sätt på ett mellanrum på ca 2cm till panelen?

Vill så klart bygga så billigt som möjligt. Och inte ha så breda väggar inåt då jag varje cm på bredden är bra att ha.

Några andra bättre förslag
 
Utvändigt på 95-reglar o isolering, så sätter du en vindpapp.
Efter det räcker det med 28x70 eller 28x45 regel.
Om du inte ska ha det uppvärmt permanent mer än 4grader så hoppa över plasten under plywooden, som du kan byta ut mot OSB som är billigare.

//AA
 
Okej så man behöver inte ha åldersbeständig plast när man inte värmer det mer vintertid? Men på sommaren blir det väldigt varmt där inne?
 
I sommarstugor ska man inte ha plast i väggen, blir liknande med ditt garage.
Blir det varmt på sommaren? Men kanske inte specielt fuktigt?

//AA
 
Bygg med 145 reglar istället så får du det lite varmare och stabilare, en luft/luft värmepump kommer göra det billigt att värma upp till 8-12 grader året runt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.