Mitt garage 32 kvm på landet byggt på 50-talet behöver uppgraderas då det är så lågt till tak(stolarna) att jag (185cm) måste böja huvudet för att inte skrapa flinten. Dessutom oisolerat vilket inte funkar när jag senare skall tömma villagaraget på roliga maskiner o prylar och kunna småmeka i garaget även vintertid. Ej planerat med garagering av bil med väl andra motordrivna fortskaffningsmedel.

Byggt av lindrigt kunna amatörbyggare så kvalitet och konstruktion ger utrymme för förbättringar.
Byggd på amatörgjuten platta med c:a 20 cm sockel. Ligger i en fuktig backe, som blir ännu fuktigare nu när jag fällt träd runt omkring, och plattan släpper tyvärr igenom en del fukt.
Väggar idag är byggda med reglat 2x3 tum och 1x5 tum plank. Takstolarna - tyvärr väl klena - byggt av 2x3 och 2x4 tum och taket av plåt som gjort sitt.
Vill helst - i alla lägen - återanvända så mycket som möjligt av materialet och så klart hålla kostnaden nere.
Följande är min plan:

1. Bygga på konstruktion till uppvärmt (8-10 grader Sthlms skärgård)
Har egenhändigt sågat (med Logosol ur skogstomtens mäktiga träd) konstruktionsvirke så jag kan klyva vilka bredder som helst på 2 tums virke. Isolering 95 räcker men hur lång payofftid har 120?

2. Fixa takhöjden.
Vad rekommenderar ni : Lyfta hela träkonstruktionen med domkrafter och bygga på sockeln med 2xleca. Lyfter då i rensade takstolarna och gör därefter nya kraftigare takstolar med större lutning för förrådsutrymme. Alternativet är att riva bef tak och takstolar o därefter bygga förhöjning och nya takstolar på befintliga väggar - väggkonstruktionen måste ju ändå förstärkas för isoleringen.

3. Fixa plattan.
Skall självklart dränera runt plattan men hade tänkt slippa bila upp gamla plattan och gräva ur.
Finns det något sätt att lägga ett ganska tunt dräneringslager - lecakulor, grovkross e.dy. - som man sedan gjuter en ny platta på - hur tjock ?

Har ni några bra råd att ge?
Standardmässigt byggande och grundregler kan jag. Det är, utöver de direkta frågorna, de mera udda delarna i projektet jag behöver förnuftiga synpunkter på.
 
Om inte taket duger och väggarna är tveksamma, så sopa omkull allt och fixa plattan utan att väggar / tak är ivägen.

//AA
 
Väggarna är helt ok ur stabilitetssynpunkt, mycket stabilare än dagens garageblock. Det är för isoleringen som det måste reglas upp mera.
Takstolarna byts ut mest för större taklutning med förvaring.
Undviker helst att sopa ner och bygga nytt om det finns möjlighet att använda det som finns, vilket jag lyckats ganska väl med i huvudbyggnaden. Om det tar längre tid är inget problem för mig.
//JB
 
En taskigt isolerad och drännerad platta är i mina ögon inte mycket att ha men eftersom du ändå vill höja byggnaden så skulle du ju kunna lossa och lyfta upp byggnaden och sen sopa bort och ersätta plattan om det är görbart.
 
Tack Mats
Har funderat lite mer själv.
Vad tror du om att först dränera runt om, torka upp med byggfläkt och sätta in ventiler i sockeln. Därefter lägga Platon Multi, armera och gjuta. Befintlig sockel blir ju gjutform.
Enkelt betonggolv räcker, marmofloor eller klinker är inte målet men jag vill ha hyfsat torrt.
Basvärme i utrymmet bör ju också försvåra för fukt att slår igenom,
//
 
Ingen uppfattning faktiskt.
Det jag ser som problem är om mattan verkligen klarar trycket från betong plus last ovanpå. Kan vara värt att ta kontakt med platon och se vad de säger.
Sen verkar det ju nästan som om den behöver mekanisk ventilation för att funka och det är ju en nackdel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.