Hejsan,

Fick ett roligt :-[ uppvaknande på nyårsafton, klockan 8.00 tappade jag två faser och efter att ha kollat säkringar huvudsäkringar och jordfelsbrytare gick jag vidare med att mäta inkommande matning i mitt säkringsskåp. Det visade sig då att jag tappat 2 faser. Ringde mitt kraftbolag som då kom och kollade upp saken. De bytte säkringar i "vägskåpet" och då small det direkt när han tryckte in de nya. Han konstaterade att jag hade kabelbrott på min inkommande kraftkabel, mellan "vägskåpet" och mitt utemonterade huvudsäkringsskåp. Han återkom 3h senare med ytterligare en kompanjon + en provisorisk kabel och de la denna på backen. NU till min fundering, vad gäller för detta, måste jag själv stå för kostnaden att byta denna kabel då den är på min gård?
 
Nej, den kabeln äger inte du. Ditt problem blir det först efter mätaren, allt före mätaren äger elbolaget. Om du grävt av kabeln eller gjort åverkan på densamma blir det du som får betala, inte annars. Gissar på att det är importerad Östkabel då den gamla typen var självförstörande och det läckte in vatten genom isoleringen. Men den var billig !
 
allt efter mätaren får du stå för
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.