Har idag tillverkat två nya trösklar I ek och funderar på om dom ska oljas eller lackas?
Båda är från hallen till badrum och källaren om det spelar nån roll.


20160214_195602.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Våra gamla trösklar var lackade och ganska fult slitna, så jag slipade ner dem och penslade på Osmo hårdvaxolja. Det har fungerat jättebra!
 
Båda fungerar bra. Med lack får du ett slitskikt vilket inte oljan ger.
 
Då står det 1-1, det gör inte valet lättare... ;)
 
Oljade blir smutsiga med tiden som inte lackade blir. Har både och hemma och de med sidenmatt lack är klart finast så här efter några år.
 
Kretikos skrev:
Oljade blir smutsiga med tiden som inte lackade blir. Har både och hemma och de med sidenmatt lack är klart finast så här efter några år.
2-1, jag måste kämpa vidare!

Nej, hårdvaxolja blir inte smutsigt med åren - om man väljer rätt sort. Den har också en "läkande" effekt eftersom mindre repor "fylls igen" med tiden.
 
peternicklas
Båtlack.
 
  • Gilla
na123
  • Laddar…
Det blir inte smmutsig varken med vax eller olja. Man brukar säga att om det är ytterdörr eller altan då är det olja/vax som gäller och inomhus lack.
Detta för att lack spricker vid kyla o regn.
 
Bödde skrev:
2-1, jag måste kämpa vidare!

Nej, hårdvaxolja blir inte smutsigt med åren - om man väljer rätt sort. Den har också en "läkande" effekt eftersom mindre repor "fylls igen" med tiden.
Syftade på vanlig olja, och ja den blir smutsigare än vad de lackade blir. Hårdvax blir nog bra!
 
Kretikos skrev:
Syftade på vanlig olja, och ja den blir smutsigare än vad de lackade blir. Hårdvax blir nog bra!
Jag trodde nog att det var vanlig olja du menade, men jag fyllde i för säkerhets skull 😄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.