Hej!
Har tröttnat på vår nibe 640p efter 6år med ständiga problem och efter att de sista månaderna behöva ha servicegubbar på den för 1800:-/gång!! Just nu gör den inte varmvatten över 39C, likadant för 1,5mån sedan. Innan dess var det reläer som fick bytas och innan dess var det fel på ngn ventil osv osv! Sommarhalvåret funkar den dock....
Så vad ska man byta till?
Hus 210kvm i 1 2/3 plan byggt 2010
110kvm golvvärme
100kvm med radiatorer
Förbr: 14000kwh/år
2 vuxna + 2 barn
Innetemperatur ca 23-25C
Göteborg
 
Jag har ofta sett rekommendationer om ComfortZones frånluftsvärmepumpar. Jag har personligen dock ingen erfarenhet om dem så jag kan inte säga bu eller bä.

Själv har jag en Nibe 310P som gått i 9 år utan en krona i underhåll eller reparationer (130 kvm).
 
Redigerat:
Vi har en NIBE F750, har funkat klockrent i tre år. Göra rent filter när den säger till är det enda jag har gjort hittills.
 
Efter att varit Nibe ägare i 6 år och med tanke på den supporten och viljan Nibe visar så kommer jag A L D R I G köpa en nibe produkt igen!
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Då återstår det väl att välja på IVT 860 eller Comfortzone EX65.
 
Hur ligger Thermia till- har de ngt alternativ?? Hur är kvalitén och driftsäkerheten på CZ, ivt och Thermia?
 
Thermia har ingen frånluftsvärmepump bland sina produkter. IVT 840/860 har stora likheter med Comfortzone och det finns säkert något licensavtal mellan dom. Comfortzone var tidigt ute med sina modeller. Skrivs inte så mycket om dessa på varmepumpsforum.com. Vet inte om det betyder att det knappt är några problem alls eller om dessa inte har sålts i så stora volymer? IVT har en stor installations- och serviceorganisation. Samarbetar med Comfortzone på många ställen.
 
Ok, tack för den infon Josth!!
 
harry73
Din 640 borde ge en större besparing än t ex en fighter 310, så vill du inte ha ökad elförbrukning, behöver du en fighter F750 (samma pumpar finns också hos andra tillverkare, men jag vet inte modellbeteckning) Eller varför inte en riktig LV pump eller jord eller bergvärme.

Sen får du utgå ifrån att värmepumpar har en begränsad livslängd och kolla om den extra investeringen är värd det.

Själv har jag en Nibe fighter 360 och under hösten gick kompressorn sönder. Än så länge använder jag den i elpannedrift och under våren kommer jag att räkna på vad det kostar extra jämfört med vanlig drift och då bestämmer jag mig om den ska repareras, bytas eller uppgraderas till något annat

Kan du fortfarande köra din panna i elpannedrift?
 
En Fighter 360P med trasig kompressor kostar ca 6000 kr i förlorad energibesparing mellan oktober och mars. Den är förmodligen inte så gammal(?) och då lönar det sig att byta kompressor. Är energiförbrukningen hög i huset kan det dock vara bättre att uppgradera till någon annan större värmepump.
 
harry73
Jag tror också att en kompressorbyte kommer att löna sig, men jag är lite besviken i livslängden (7-8 år) och undrar vad som kommer att gå sönder efter kompressorbyte.
När jag försökte bolla lite med montören om det kanske var bättre att byta till en F750 menade han bestämt att man aldrig känner ingen den extra kostnad. Och då började jag undra om man överhuvudtaget kan räkna hem en frånluftsvärmepump.
Och det var därför jag bestämde mig att avvakta vintern och räkna lite på elförbrukningen.
 
Jo det är sant att propan-värmepumparna har visat ganska dålig livslängd på kompressorerna. Men det lönar sig i alla fall jämfört med trasig kompressor och elpanna. Annat som kan gå sönder är t.ex. fläkten eller cirkulationspumpen som kostar ett par tusen styck. F750 kanske sparar 3000kr/år mer än 360P i ett modernt välisolerat hus på runt 185 kvm. Om F750 kostar 30.000 kr mer än en ny F370 (ersatte 360P) tar det 10 år att tjäna in mellanskillnaden.
 
harry73
Josth skrev:
F750 kanske sparar 3000kr/år mer än 360P i ett modernt välisolerat hus på runt 185 kvm. Om F750 kostar 30.000 kr mer än en ny F370 (ersatte 360P) tar det 10 år att tjäna in mellanskillnaden.
och det är nog inte värd det
 
Hursom så borde väl en värmepump, i mitt fall en 640p, inte ha problem hela tiden under vintermånaderna? När den fungerar så förbrukar den inte så mkt så långt allt OK. Det är dessa ständigt återkommande servicebehov a1800:-/gång som irriterar mig!
 
Låter också som en mindre bra servicefirma där på orten. Modellen 640P (inkl. föregångaren 600P) har ju funnits i många år och kunskapen om vanliga fel och brister måste säkert finnas. De borde kunna göra en rejäl service en gång och sedan ska det inte vara fler problem under flera år efter det.

Ett alternativ kan vara att lära sig så mycket som möjligt om värmepumpen själv så att man kan klara av att åtgärda åtminstone enklare tekniska fel. På www.varmepumpsforum.com går det ofta att få hjälp med råd och svar på ganska detaljerade frågor om olika värmepumpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.