Förlåt en okunnig lekmans fråga.

Hade tänkt att montera en karm med tätningslist. Drevar sen karmen från båda hållen.
Monterar sen ett massivt dörrblad.

Vill ha en bra ljuddämpning, det är viktigt. Det är trots allt ett nybygge.

FTX aggregatet blåser sen in frisk luft i rummet. Men vart tar luften vägen?
I väggarna finns ju ångspärren. Fönsterna är täta och mjukfogade och betongplattan håller nog tätt..

Nåt jag inte tänkt på?
 
C
manjana skrev:
FTX aggregatet blåser sen in frisk luft i rummet. Men vart tar luften vägen?
Normal vidare till ett annat rum via någon form av överluft, vilket kan vara en springa i dörren eller ett dedikerat don.

Om luften inte har någonstans att ta vägen byggs naturligtvis ett visst övertryck upp, och luften kommer istället att gå ut genom en ventil i något annat rum med lägre tryck. Men några "sprängkrafter" kommer knappast att byggas upp.
 
Ja det du missar är att ftx-aggregatet även tar hand om frånluften. Så dreva du dörren ordentligt.
 
Det fungerar lite som att andas ut och sedan in i en ballong, mest som liknelse till din "spräng" fråga, inga frågor är dumma, kom ihåg det...
Eller visst det finns mera intressanta frågor men din var ganska roande, dreva på du, det är ingen fara med det!
 
ronolo skrev:
Ja det du missar är att ftx-aggregatet även tar hand om frånluften. Så dreva du dörren ordentligt.
Men tror du TS har både tilluft och frånluft i samma rum?
 
Ett överluftdon kanske kan vara lämpligt?

De är väl lite mer ljuddämpande än en dörrspringa också :p
 
En dörr ska vara tät så det behöver du inte oroa dig om.
Luften sköts av ventilation vilket inte är något jag är duktig på men frånluft brukar finnas i kök och badrum.
 
Rummet som är ett sovrum har ett rör in. Tilluft. Frånluft har jag i andra rum. Typ kök och badrum.

Om dörren nu är väldigt tät så har ju luften ingenstans att ta vägen. Golv och vägg är så täta de kan vara. Du har ju inga luftventiler/friskluftsintag i ett hus med FTX. Har också svårt att tänka mig att luften kan gå igenom innertaket och upp i mellanbjälklaget.

Tror ni att det här blir ett problem i praktiken, nån som vet?
 
Det eventuella problemet blir i så fall att du inte får bra ventilation i sovrummet så att du inte har någon nytta av ditt FTX-aggregat. Det behövs en väg för luften att ta sig från sovrummet till ett rum med frånluft. Antingen springor eller en ventil.
 
Övertryck är ju inte bra. Då pyser fuktig inomhusluft ut genom otätheter och kan på sikt ge fuktskador i ytterväggar.
 
Du behöver ha kontakt med frånlufts-delen i ditt FTX-system. Antingen via en springa under dörren, ha dörren på glänt eller överluftsdon. Detta eftersom en stängd dörr annars inte ger tillräckligt med ventilation när man verkligen vill ha det, tex på natten för sömn eller när ett antal barn vistas där inne med stängd dörr.

Det går också att sätta frånluftsdon i rummet. Det gör ditt system lite mer komplicerat men kan vara värt det (har gjort så själv).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.