min sambo och Jag har precis köpt radus från 70 talet och det stora renoveringsbehovet är badrummet.Totalrenovering behövs och vi har tänkt göra så mycket förarbete som möjligt själva för att spara pengar. Dock får vi olika tips beroende på vem vi frågar och just nu vet vi varken in eller ut, spå jag tänkte kolla om någon här kan ge lite råd.

Huset är ett radhus i trä på betongplatta och badrummet är på övervåningen.
Badrummet består av Gipsväggar med gammal vårumstapet
svajjigt golv med plastmatta som jag misstänker är bjälkat med 60 cm mellanrum ( har inte hunnit kolla ännu)

Mina frågor :

Behövs det bara ett lager gipsskivor på väggarna eller bör jag förstärka med 2 lager på den gamla väggen?

På golvet tänkte jag lägga dubbla lager gipsskivor och limma med S48 lim som jag hört skall vara bra. efter det tänkte jag lägga golvärme och enligt en kompis så finns det värmegolv på matta som fungerar under fixet, men enligt andra så skall man flytspackla på mattan för att sedan fuktspärra innan man kaklar. jag tror på det senare då det känns mer stabilt , men vad är det som gäller?

Taket? Vad gör man med det? Vi tänkte ha badkar med tillhörande dusch och inte duscha överdrivet mycket , men min tanke var att lägga takväv och måla med våtrumsfärg alternativt lägga fuktspärr i taket också för att sen måla med våtrums färg.
Vad rekommenderas? Måste man lägga gipsskivor i taket också?

Mycket tacksam för alla tips man kan få gällande detta då jag skall börja riva ut allt i nästa vecka .









 
Hej och välkommen till forumet !

Om du redan har gips på väggarna så räcker det med ett till lager som du helst limmar där du har vattenbegjutning. Var extra noga med vinklar, det är oftast där som man kan få problem.

Om golvet är svajigt så skulle jag nog sätta dit en extra golvregel där du har dusch och badkar så att du får c/c 300. Se då också till att väggreglarna är väl sammanbundna (skruvade) med golvreglarna. "En extraregel i badrum är en bra regel"
Glöm inte att byta ut golvbrunnen till en ny.

I sammanhanget är det bra att påpeka att virket bör ha torkat några veckor eller helst månader innan man lägger på ytskiktet. Ett tips här kan vara att köpa virke som redan från brädgården har en låg fukthalt. Jag har tyvärr sett allt för många byggen där man byggt med för fuktigt virke, med följd att man får rörelser i konstruktionen när virket väl torkar.

Att flytspackla ovanpå mattan och sedan tätskikt är det vanligaste.

Taket räcker att du målar väven med en tät badrumsfärg. Fråga i färgaffär´n vilken du skall välja. Gipsskivor är inte tvunget, det beror på vad du har där idag.

t i t a n i u m
 
Börja riv och ta sen digitalbilder och lägg in på forumet så kommer du få många bra råd!

Kanske ska du riva upp hela golvet och lägga spån+golvgips för att få det riktigt stabilt?

Vägg kan du komplettera med en till gips. Dubbelgips på cc60 är ok enligt branschregler.

Taket som titanium säger.
 
Vad gäller golvet, du skriver att det är svajigt, då måste du riva upp ner till reglarna, så att du kan få det stabilt. Golvspånskiva skall limmas och skruvas mot reglarna.
 
Jag tackar för snabba och bra svar :)

Var inne i huset och kolla igen igår, och det visade sig att golvet avr inte alls så svajjigt som jag först trott.

Bilder kommer att publiceras löpande :) justy nu kommer jag bli av med internet imorrn så jag får lösa det på annat sätt:)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.