Om man bygger hus på en fastighet (lantbruksenhet, skogsimpediment) på 5 ha, är det då någon vits att stycka av en ny tomt ur marken?
Kan man inte bara ta hela fastigheten som tomt för att slippa vissa lantmäterikostnader, eller blir det andra fördyrande problem?
 
Av vilken anledning vill du stycka av tomten? Kan bara se en enda anledning, och det är om du vill sälja den ena fastigheten, annars förstår jag inte riktigt vitsen...
 
GM_forever skrev:
Om man bygger hus på en fastighet (lantbruksenhet, skogsimpediment) på 5 ha, är det då någon vits att stycka av en ny tomt ur marken?
Kan man inte bara ta hela fastigheten som tomt för att slippa vissa lantmäterikostnader, eller blir det andra fördyrande problem?
Ja det går naturligtvis bra. Den dagen du önskar sälja av mark så styckar du och låter köparen betala förrättningen på ca 15 000 kr.
 
Sophia skrev:
Av vilken anledning vill du stycka av tomten? Kan bara se en enda anledning, och det är om du vill sälja den ena fastigheten, annars förstår jag inte riktigt vitsen...
Nä, jag vill ju inte stycka ur en tomt från fastigheten.
Det var det som var grejen: om man kan köra hela marken som tomt för att slippa vissa lantmäteriavgifter.
Fast 5 ha är en jäkligt stor tomt.
Tror inte jag anlägger gräsmatta på hela...

Och att sälja mark till tomter är inte tanken!
Aldrig, hur mycket pengar det än skulle inbringa!
Det är ju det som är det härliga med att äga all mark runt sin bostad: det är ingen risk att man hux flux får en ny granne i närheten.  8)
 
Calle Anka skrev:
Ja det går naturligtvis bra. Den dagen du önskar sälja av mark så styckar du och låter köparen betala förrättningen på ca 15 000 kr.
Det var ung. så jag tänkte.
Jag tar hela marken -den gamla obebyggda lantbruksfastigheten- som tomt.
Kommer den då att fortsätta att klassas som en lantbruksenhet, med sin avsevärt mycket lägre taxering, eller blir hela marken omklassad till småhusenhet med sin mångfaldigt mycket högre taxering?

En lägre taxering vore ju en bonus förutom om det nu vore så att man kom ifrån vissa avstyckningskostnader. ;)
 
Hemmakatten
En jordbruksfastighet måste ha en area av minst 3 hektar har jag för mig. Och visst kan fastigheten fortsätta taxeras som en jordbruksfastighet.
Som jag förstått dig så är dina 5ha avstyckade från en större jordbruksfastighet, och det finns inget hus på marken utan det tänker du bygga själv?
Om det är så så är det Lantmäteriet som meddelar Skatteverket och Inskrivningsmyndigheten om den nya fastigheten och dess klassning (som jordbruks- eller småhusfastighet). Antar att du fått bygglov av kommunen.
Jag skulle inte göra något alls (väck inte den björn som sover) utan bara kolla att det står jordbruksfastighet på fastighetsdeklarationen. Det blir dyrare (högre skatt) om du styckar av till två tomter.
 
Hemmakatten skrev:
En jordbruksfastighet måste ha en area av minst 3 hektar har jag för mig. Och visst kan fastigheten fortsätta taxeras som en jordbruksfastighet.
Som jag förstått dig så är dina 5ha avstyckade från en större jordbruksfastighet, och det finns inget hus på marken utan det tänker du bygga själv?
Om det är så så är det Lantmäteriet som meddelar Skatteverket och Inskrivningsmyndigheten om den nya fastigheten och dess klassning (som jordbruks- eller småhusfastighet). Antar att du fått bygglov av kommunen.
Jag skulle inte göra något alls (väck inte den björn som sover) utan bara kolla att det står jordbruksfastighet på fastighetsdeklarationen. Det blir dyrare (högre skatt) om du styckar av till två tomter.
Ja, just så!
Stamfastigheten består av 3 ungefär lika stora delar där vi äger just de två delar som är helt obebyggda (och obrukade. Det mesta är f.ö. impediment, men vackert för hustomt).
Min förhoppning är ju att den fastigheten som huset byggs på kommer att förbli jordbruksfastighet, eller snarare lantbruksenhet.
Jag ska nog låta björnen sova, så får vi se hur det går.

PS. Inget bygglov ännu. Jag bara spånar än så länge...DS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.