falkn skrev:
Någon speciell anledning att ni valde att skippa hålkälen på spisväggen? Det blev inte så bra passning med den sista remsan i toppen. Detta hade ju dolts om hålkälen hade fortsatt och stött mot väggskåpet. Ser bra ut i övrigt :)
Mest beroende på anslutningen mot fläktens skorsten. Tanken var tt det bara skulle skäras en liten bit p åplattorna, men sen kom vi på att vi skulle ha 50 mm bakkantlist på bänkskivorna så då gick indelningen åt skogen :D

Hur som helst, det lär inte synas efter att det är fogat (hoppas jag ;))
 
Det blev snyggt med bakkantslisten i alla fall :) Nej, det syns ju klart mindre sen. Vad blir det för fläkt?
 
Fjäråskupan Signatur 90 cm i svart som på bilden. Kräver extra skorstensförlängare i o m att det är såpass högt i tak.

signatur-svart-902x999.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Inflyttning närmar sig med stormsteg - om allt går enligt plan nästa helg!
Jag spenderade ett par timmar i lägenheten idag för att foga kaklet i köket och möttes av tapeter på plats. Sandbergs Svante gör sig riktigt fint i stilen tycker jag :)

Nu återstår mest småpill i köket och en hel del el. Alla utanpåliggande dosor, uttag, brytare och dimrar ska monteras och all kulo skall kopplas.

Jag är också i valet och kvalet om jag vill sätta IKEAs dekor-/krönlist under överskåpen, eller om jag helt enkelt skall sätta en enkel 15 mm planhyvlad under och måla svart. Jag tror kanske att det senare passar bättre ihop med det övriga listverket - IKEAs känns lite omotiverat "blaffig".

IMG_1513.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1517.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
krillek skrev:
Kyl/fryssektionen med överskåp, listverk och takanslutning i princip klar. Det syns lite dåligt på bilden, men det är två liggande 15x56 mm planhyvlat utdragna i nivå med dörrarna och en stående 21x69 däremellan indragen ca 10 mm för att skapa lite mera liv. Det är samma princip mellan raderna av överskåp i den långa sektionen av köket.

En likadan 15 mm list sitter ovanför överskåpet och takanslutningen är gjort med delar av en täcksida. Längst upp taklisten som är en stor hålhäl 21x95 som kommer att gå runt hela köket.

Jag valde också på den här sektionen att sätta lister istället för en täcksida - ger betydligt mera liv i skåpsektionen tycker jag. Golvlist/sockel återstår som synes, och sen skall allt målas in i brunsvart så att det känns om en helhet.
Nu får du inte glömma att ta bilder på listverket på täcksidan, Närbilder ;)

Limmade du fast listerna? lät du även dessa gå ut i nivå med dörrarna? har stommarna vinyl eller faner? Och slipade av den innan målning?
Jag funderar ju på att göra något liknande på en garderob som ska se lite plats/inbyggd ut, så alla tips är välkomna.
 
mattetvilling skrev:
Nu får du inte glömma att ta bilder på listverket på täcksidan, Närbilder ;)

Limmade du fast listerna? lät du även dessa gå ut i nivå med dörrarna? har stommarna vinyl eller faner? Och slipade av den innan målning?
Jag funderar ju på att göra något liknande på en garderob som ska se lite plats/inbyggd ut, så alla tips är välkomna.
Jag skall ta med systemkameran i helgen och ta mera bilder. Hittills är allt fotat med mobilen så då blir det därefter :)

På överskåpen har jag täcksidor och lister mellan skåpsraderna. Listerna är målade medan täcksidorna är original.
På högskåpen för kyl/frys har jag inga täcksidor utan limmat/spikat (med dyckertpistolen) lister utdragna i nivå med luckorna som jag målat in. Som det ser ut nu kommer jag inte att måla in sidan på stommen eftersom färgen jag valde stämmer väldigt bra i både kulör och glans. Man skall ju också vara medveten om att i just Laxarby är det olika material/struktur på luckor, täcksidor, stomme och rygg, så det enda sättet att få det identiskt överallt är att måla in rubbet, men det tyckte jag inte var nödvändigt.
 
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Vad trött jag blir... Jag var i lägenheten idag för att fixa elen inför golvslipningen som skall börja i morgon bara för att mötas av spruckna tapetskarvar i ett rum. :(

Av tre rum som tapetserats, varav ett med Sandberg och två med Carma (springtime cottage), så har fler än hälften av skarvarna i ett av rummen med Carma spruckit. Det är djupa sprickor som går igenom grundfärgen och bredspacklet och upp till någon mm i bredd. Något fundamentalt fel måste ha skett, men jag har ingen aning om vad. Det verkar som att tapeterna har dragit isär skarvarna när dom torkat , men det är märkligt att det bara skett i ett rum med samma tapetkvalité. Målaren skall titta förbi i morgon, så vi får se vad han säger men det lutar ju åt att det måste göras om :confused:

IMG_1519.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
krillek skrev:
Vad trött jag blir... Jag var i lägenheten idag för att fixa elen inför golvslipningen som skall börja i morgon bara för att mötas av spruckna tapetskarvar i ett rum. :(

Av tre rum som tapetserats, varav ett med Sandberg och två med Carma (springtime cottage), så har fler än hälften av skarvarna i ett av rummen med Carma spruckit. Det är djupa sprickor som går igenom grundfärgen och bredspacklet och upp till någon mm i bredd. Något fundamentalt fel måste ha skett, men jag har ingen aning om vad. Det verkar som att tapeterna har dragit isär skarvarna när dom torkat , men det är märkligt att det bara skett i ett rum med samma tapetkvalité. Målaren skall titta förbi i morgon, så vi får se vad han säger men det lutar ju åt att det måste göras om :confused:

[bild]
Är det trävägg bakom?

Bara min gissnig, men tror inte tapeten är orsaken. För inte tror jag den har spräkt spacklet, men kan ha fel.
 
Gipsvägg som var tapetserad tidigare utan sprickor har jag för mig. Om det varit trävägg hade det ju varit naturligt att det spruckit i skivskarvarna - inte tapetskarvarna i min regelbok :(
 
krillek skrev:
Gipsvägg som var tapetserad tidigare utan sprickor har jag för mig. Om det varit trävägg hade det ju varit naturligt att det spruckit i skivskarvarna - inte tapetskarvarna i min regelbok :(
Det har du rätt i, har en gips vägg hemma mot yttervägg och jag har målat den efter några veckor började två skarvar spricka (hänt vid förra målningen med spackel och glasfiberväv också).

En innervägg har skarvarna på gipsväggen rört på sig en gång i tiden (syndes på innersta målningen, men inte på tjocka lagret tapeter). Är träreglar i mitt fall.


Men låter märkligt att tapeten ska dra med sig färgen. Jaja underliga saker händer tydligen, hoppas målaren har bra tips hur du ska göra.
 
Broken arrow skrev:
...hoppas målaren har bra tips hur du ska göra.
Hur Han ska göra - Han får göra om och göra rätt :D
 
richardtenggren
Ser riktigt bra ut! Gillar listningen :) Trist med den svenska avundsjukan bara.
 
richardtenggren skrev:
Ser riktigt bra ut! Gillar listningen :) Trist med den svenska avundsjukan bara.
Tackar! :)
Jag har släppt det och gått vidare i livet :D
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Lägenheten är nu efter ett antal vedermödor och bedrövelser i stort sett klar och ungdomarna flyttade in för en dryg vecka sen. Som alltid återstår en (hel) del pyssel såsom skafferiinredning, socklar till köket. lite lister, lite elpill o s v, men det är fullt beboeligt. Fler bilder och ytterligare information kommer, men tills dess - en teaser på hur köket blev :D

DSC_1898.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 9 till
  • Laddar…
Världs(y)klass!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.