Hej,

Tänkte skaffa nya fönster till badrummet i samband med pågående renovering, men insåg på tok för sent att det är lång leveranstid på ej lagerförda fönster. Hittat rätt mått etc hos "VillaFönster" på lager, men dessa har såklart ej frostat/råglas-fönster.

Har någon här erfarenhet av att "frosta" fönster med hjälp av film? Försökt få hjälp på forumets fönsterdel, men responsen där är hittills obefintlig :( (se tråd: https://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/270733-kopa-5x8-fonster-hjalp-mig-hitta-ratt.html)

Så jag är tacksam för den input jag kan få här!
Mvh
 
Funkar jättebra! Vi har så i badrummet, jag ville nämligen ha klarglas upptill så att man ser himlen när man ligger i badkaret, utan att grannens autistiske son stod och stirrade på oss. Är man bara noggrann är det enkelt att sätta upp, dessutom får man ju vinsten att man kan variera mönstret lite nu och då.

En del av fönstret ser du här:
badrumsfönster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
HansGreger
  • Laddar…
Jag satte film från IKEA på badrummet. Har suttit i 11år nu och lär sitta länge till. Rätt lätt att montera med blomspruta med vatten och en gummiskrapa.
 
  • Gilla
HansGreger
  • Laddar…
Jag har med gott resultat "frostat" två mindre badrumsfönster med sprej, ser fortfarande bra ut efter 8 år nu.
 
  • Gilla
HansGreger
  • Laddar…
Det går ju även byta kassetten i efterhand utan att bli ruinerad.
 
  • Gilla
HansGreger
  • Laddar…
Tack för alla svar, det verkar som att det kan vara ett bra alternativ! (y)

mexitegel skrev:
Jag har med gott resultat "frostat" två mindre badrumsfönster med sprej, ser fortfarande bra ut efter 8 år nu.
Jag är lite nyfiken på vad det är för typ av spray du använt för detta? Den är alltså avsedd för "frostning" av fönster? kan tänka mig det är svårare att få effekten jämn ju större fönstret är dock, men det låter helt klart spännande.
 
Anna_H skrev:
Funkar jättebra! Vi har så i badrummet, jag ville nämligen ha klarglas upptill så att man ser himlen när man ligger i badkaret, utan att grannens autistiske son stod och stirrade på oss. Är man bara noggrann är det enkelt att sätta upp, dessutom får man ju vinsten att man kan variera mönstret lite nu och då.

En del av fönstret ser du här:
[bild]
Vad är det förresten för trevlig metallist du har runt ditt fönster? Har inte helt bestämt hur jag ska göra vid anslutning smyg/kakel... Hade tänkt sätta en smyg som går ut ca 5-10 utanför kaklet och sedan kakla mot denna, men det verkar finnas en del alternativ...
 
HansGreger skrev:
Tack för alla svar, det verkar som att det kan vara ett bra alternativ! (y)



Jag är lite nyfiken på vad det är för typ av spray du använt för detta? Den är alltså avsedd för "frostning" av fönster? kan tänka mig det är svårare att få effekten jämn ju större fönstret är dock, men det låter helt klart spännande.
Köpte den faktiskt på biltema vill jag minnas, gjorde det mest som ett experiment men det föll väl ut. :)
 
Vi har områdets största fönster i vårt badrum... IKEA grejen ska kollas in!
 
HansGreger skrev:
Vad är det förresten för trevlig metallist du har runt ditt fönster? Har inte helt bestämt hur jag ska göra vid anslutning smyg/kakel... Hade tänkt sätta en smyg som går ut ca 5-10 utanför kaklet och sedan kakla mot denna, men det verkar finnas en del alternativ...
Ingen aning, badrummet är köpt på helentreprenad från Wall's kakel i Karlstad. De frågade om det var okej med metallist för det var enklare att få snyggt och jag höll bara med :)
 
Finns det någon magisk film som inte gör att fönstret ser frostat ut, inte gör spegel av det men ändå hindrar insyn? Mörk solfilm är inte heller ett alternativ.
 
Plastfilmen finns o varianter på rusta också. Satte i förrådets fönster
 
MathiasS skrev:
Finns det någon magisk film som inte gör att fönstret ser frostat ut, inte gör spegel av det men ändå hindrar insyn? Mörk solfilm är inte heller ett alternativ.
Sekretessfilm, sådan man har på bärbara datorer kanske kan funka?
 
Ja kanske......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.