Hej!

Skulle vara tacksam för input angående var jag kan placera häll och diskho i vårt framtida kök. Det är en renovering av befintligt kök så kan inte flytta väggar, dörren eller fönster.

Hade tankar på att sätta hällen i vinkeln bredvid ugnspelaren men hur funkar det med hörnlösningar och kommer den för nära fönstret? Är bara 860 mm mellan vägg och fönster, och 1250ish mellan yttervägg och ugnspelare. Diskhon kommer då placeras mellan fönstren alternativt närmare hällen.

Men är inte säker på att det är bästa lösningen.. kanske till och med flytta kyl/frys/ugnspelare?
Var bör man placera diskmaskin, mellan hon och hällen eller på andra sidan hon?

Ett annat alternativ är att sätta ugnspelaren vid dörren på andra sidan från nuvarande placering i skissen och sätta hällen på den ytan som frigörs (tillsammans med existerande yta). Då kan diskhon placeras under det högra fönstret.

Väldigt tacksam för input och kräver inga färdiga lösningar utan mer hur jag bör placera de olika delarna.

3d-vyn är helt random vad gäller skåp etc. och är mer för att ge en bild av rummet.



Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Förslag 1. En variant är att sätta vasken på den långa köksbänken men nära kylen (t.ex. 200 mm avstånd från hörnet) och spisen även den på långa bänken (d.v.s. den är den primära arbetsytan) i andra änden, 200 mm från hörnet. För att få mer plats skulle du kunna göra bänkskåpen till vänster (vid dörren) grundare, d.v.s. väggskåpsdjup. Då har du fortfarande gott mått mellan spis och vask (viktigaste arbetsytan, rekommendationen är 800-1200 mm). Jag tycker att det är bra att samla högskåpen på ett ställe.

Förslag 2. Ett problem med förslaget ovan inser jag nu är att spisfläkten nog hamnar framför fönstret, en variant är då att behålla 600-skåp överallt och sätta vasken så den sitter under högra fönstret (bra med naturligt ljus där och trevligt att kunna se ut när man diskar) och spisen på bänkytan till vänster d.v.s. mellan dörr och långa väggen men nära långa bänken, återigen ca 200 mm avstånd från hörnet (anpassa efter mått på hörnskåp). Jag skulle föredra att på göra på något av sätten ovan d.v.s. inte sätta spis eller vask "över hörn", är själv lite allergisk mot det och 45-gradershörn generellt men det är väl en smaksak. Sen får man inte glömma diskmaskinen, kanske är det bättre att se till att den får plats till höger om vasken på långa bänken d.v.s. vasken flyttas 400 mm ca åt vänster i förhållande till förslag 2 ovan. Om möjligt tycker jag att man bör undvika att ha diskmaskinen mellan vask och spis då man rör sig mycket däremellan och det blir irriterande att diskmaskinsluckan är i vägen. Detta är snabba tankar, sen får man gå in i detalj och titta på hur det kan funka med skåpbredder beroende på tillverkare, framförallt vad du tänker dig för typ av hörnskåp och vilka mått de har.
 
Hej jag rekommenderar kyl och frys på vänstra korta väggen. Diskmaskin sen ho på långa fönster väggen. Hällen på högra väggen med ugn i högskåp längst till höger.

Jag jobbar på köksavdelningen på Ikea!
Lycka till!
 
Är dörren till vänster den huvudsakliga väg man kommer in i köket genom? I så fall låter det smart att göra som Ögonfröjd skriver dvs K/F till vänster så att man enkelt kan lasta in matvaror där när man varit och handlat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.